نماینده کلیمیان در مجلس: باید زودتر در برجام دست به اقدام متقابل می‌زدیم

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به افزایش میزان غنی‌‌سازی اروانیوم در مهلت زمانی 60 روزه دوم به اروپایی‌ها به بیش از 3.6 درصد گفت: یکسری امتیازاتی که ما در برجام به طرف مقابل دادیم امتیازاتی بود که در نهایت صداقت بود و از آنجایی که ما اصلا قصد رفتن به سمت ساخت سلاح‌های کشتار جمعی را نداریم و نیازی هم به آنها نداشتیم دادن این امتیازات به تعبیر مقام معظم رهبری یک نمایش قهرمانانه بود.

اخبار سیاسی- وی افزود: نکته اینجاست وقتی ما با کسی طرف هستیم که نرمش قهرمانانه ما را به عنوان ضعف تعبیر می‌کند و تعهدات خود را بر این اساس اجرا نمی‌کند هیچ دلیل ندارد که ما به تعهدات‌مان پایبند بمانیم. بنده معتقدم که واکنش ما دیرهنگام است و خیلی سریع‌تر از این حرف‌ها و همان زمانی که دیوانه‌ای مثل ترامپ خروج خود را از برجام اعلام کرد ما هم باید خروج‌مان را از برجام اعلام می‌کردیم چرا که پایبندی یک طرفه به تعهدات هیچ گونه جایگاهی در حقوق بین‌الملل ندارد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصل اولیه در حقوق بین‌الملل اصل اقدام متقابل است. وقتی طرف مقابل دشمن تاریخی ملت ایران هم هست به ما چنگ و دندان نشان می‌دهد نرمش و ملاطفت ما محلی از اعراب ندارد و ما باید خیلی سریع‌تر اقدام متقابل را انجام داده و پاسخ مناسب را به دشمن می‌دادیم.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: وقتی که استعمار پیر که مثلا هنوز به برجام پایبند است در آب‌های بین‌المللی اقدام به توقیف نفتکش‌های ما می‌کند اینگونه رفتارها را نمی‌شود با حداقل حسن نیت هم پذیرفت. کسی که مرتکب چنین رفتاری می‌شود رسما با منافع ملی ما دشمنی می‌کند، بنابراین ماندن در قرارداد با کشوری که دشمن منافع ملی ماست بر اساس هیچ یک از اصول حقوق بین‌الملل و دیپلماسی اقدامی در جهت منافع ملی تلقی نمی‌شود.

وی افزود: واکنش ما در مقابل بدعهدی‌های طرف غربی در برجام واکنشی دیرهنگام و کمرنگ است. ما باید رسما از کل برجام مدت‌ها پیش اعلام خروج می‌کردیم چرا که به این شکل منافع ملی ما بهتر تامین می‌شد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امید دوستی داشتن از اروپایی‌ها که نوچه‌های دست چندم آمپریالیسم آمریکا هستند و شاید بشود آنها را بچه شیطان‌های شیطان بزرگ نامید.