لاوروف: آمریکا به دنبال به آتش کشیدن خاورمیانه است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو معتقد است تنش‌های اخیر در خاورمیانه پیامد مستقیم رویکرد ضد ایرانی واشنگتن و برخی از هم پیمانانش است.

اخبار سیاسی- وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با هفته نامه «آرگومنتی‌ای فاکتی» گفت آمریکا در حال قدرت نمایی در منطقه است و کمپینی را به منظور بی اعتبار کردن ایران به راه انداخته و جمهوری اسلامی ایران را عامل تمام تقصیرات می‌داند. لاوروف افزود آمریکا در حال حاضر تنها یک مسابقه با پیامد‌های مخرب به راه انداخته تا کل منطقه را به آتش بکشاند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد مسئولیت پیامد‌های فاجعه بار بالقوه متوجه آمریکا خواهد بود.

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد مسکو از تلاش‌های خود برای درست کردن روابط با آمریکا دست برنمیدارد، با این حال تاکید کرد شانس اندکی برای بهتر شدن روابط میان دو کشور به این زودی وجود دارد، زیرا واشنگتن درگیر مناقشات سیاسی داخلی خود است. او افزود امیدی به بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو زودتر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در سال ۲۰۲۰ ندارد.

وی همچنین گفت: بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در تلاش هستند تا با تشدید احساسات ضد روسی بر روی رای دهندگان این کشور تاثیر بگذارند. می‌دانیم که با هر چه نزدیکتر شدن به انتخابات ۲۰۲۰ این موضوع داغ و داغ‌تر خواهد شد.

این مقام روس تاکید کرد مسکو همچنان به دنبال مواضع مشترک با آمریکا خواهد بود، اما در صورتیکه شرایط بهتر نشود، واشنگتن مجبور به تلافی خواهد شد.

دولت آمریکا بیش از یک سال است که به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران ، برجام، خارج شده و تحریم‌های گسترده‌ای علیه مردم ایران وضع کرده است. مسکو بار‌ها این تحریم‌ها را غیرقانونی خوانده و از واشنگتن به دلیل فشار به ایران و تلاش برای تضعیف برجام انتقاد کرده است. 

در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز، بامداد ۳۰ خردادماه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی شد. این هواپیما در منطقه روبروی کوه مبارک هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.