مشارکت جمهوری آذربایجان با ایران

محمدباقر نوبخت عصر امروز در حاشیه بازدید از روند احداث راه‌آهن رشت - انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخلاف مسیر ریلی قزوین – رشت، خط آهن رشت - انزلی جلگه‌ای و هموار است اما مشکل کنونی در این مسیر، استملاک اراضی است که اگر تملک این اراضی به تأخیر نیفتد، می‌توانیم آن را به‌موقع به بهره‌برداری برسانیم.

اخبار سیاسی_ وی با اشاره به اهمیت تکمیل ادامه راه‌آهن قزوین - رشت در دو مسیر رشت - انزلی و رشت - آستارا گفت: اجرای قطعات رشت - انزلی - آستارا می‌تواند کریدور شمال - جنوب را تکمیل کند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب فقط مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به همه منطقه است، تصریح کرد: این طرح آن‌قدر برای همسایگان ما مهم است که آماده‌شده‌اند در ساخت نیمی از آن مشارکت کنند و در زمان حاضر جمهوری آذربایجان در ساخت این کریدور با ایران مشارکت می‌کند و بایستی هر چه سریع‌تر مسیر رشت - انزلی و رشت - آستارا را تکمیل کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه علاوه بر بخش مسافری این مسیر راه‌اندازی شده و بخشی از اهدافمان محقق شده است، افزود: بخش دیگر مربوط به حمل بار است و  این فقط به معنای بارهایی که از رشت می‌آیند نیست بلکه بایستی باری که از کشورهای همسایه می‌آید را نیز به مقصد انتقال دهیم.

نوبخت با اشاره به عبور مسیر ریلی از اراضی کشاورزی و ضرورت تملک این اراضی بیان کرد: هرچه سریع‌تر اراضی این مسیر تملک شود تا خللی در اجرای پروژه پیش نیاید.

وی با بیان اینکه منابع مالی این پروژه تأمین‌شده و مشکلی برای تکمیل این مسیرها وجود ندارد، گفت: از ایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می‌رود و هم‌اکنون، کارهای عملیاتی از منطقه آزاد انزلی آغازشده و تنها مشکل موجود، استملاک اراضی است.

معاون رئیس‌جمهوری عصر امروز همچنین از پروژه راه‌آهن رشت - آستارا در محدوده هفت دغنان صومعه‌سرا و نیز پروژه چهار خطه کردن مسیر فومن به پونل و  سه شرکت تولیدی روجین پایا، مجتمع ذوب‌آهن درفک شمال و فولاد آناهیتا در شهر صنعتی رشت بازدید کرد.