جزئیاتی جدید از دلیل انصراف ترامپ از حمله به ایران

المانیتور به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرد پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، ارسال پیام‌هایی از سوی عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی ترامپ را در لحظه آخر از حمله به ۳ نقطه در ایران منصرف کرد.

اخبار سیاسی_ به نوشته المانیتور، در آن پیام‌ها درباره «پاسخ قدرتمندانه» ایران به حمله نسبتا جزئی آمریکا ابراز نگرانی شده بود.

یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک جزئیات جدیدی از دلیل لغو حمله آمریکا به نقاطی در داخل ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران منتشر کرده است. 

پایگاه المانیتور نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ارسال پیام‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به کاخ سفید تصمیم خود برای حمله به سه نقطه در داخل ایران را لغو کرده است. 

منابع دیپلماتیک گفته‌اند مقام‌های ارشد اطلاعاتی در خلیج فارس- ظاهراً مقام‌های اطلاعاتی امارات و عربستان سعودی- با عجله از واشنگتن خواسته‌اند حمله به ایران را متوقف کند. 

این منابع مدعی شده‌اند کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده‌اند که ایران ممکن است در واکنش به حملات آمریکا، «پاسخ‌های قدرتمند» خود را روانه آنها کند. آنها نمی‌خواستند به دلیل یک حمله نسبتاً جزئی آمریکا بهای بیش از حد پرداخت کنند.

این ارزیابی‌ها علاوه بر این ادعا می‌کنند که رژیم صهیونیستی هم پیام‌های مشابهی به کاخ سفید ارسال کرد و به همین دلیل بود که ترامپ در لحظه آخر نظرش را عوض کرد و از حمله منصرف شد. 

دونالد ترامپ ۳۱ خردادماه در صفحه توئیتر خود مدعی شد قصد داشته به تلافی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سه نقطه در ایران حمله کند، اما بعد از متوجه شدن اینکه این حملات به کشته شدن ۱۵۰ ایرانی منجر خواهد شد، آن را لغو کرده است. 

او در توئیتر نوشت: ««دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

پیش از این منابع مختلف از جمله «لئون پانه‌»، وزیر دفاع اسبق آمریکا با ارائه توضیحات مختلف دلیل ارائه‌شده توسط ترامپ برای انصراف از حمله به ایران را رد کرده‌اند.

پانه‌تا ماه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی اشپیگل در پاسخ به سوالی درباره این ادعای ترامپ گفته است: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد با وضعیت ناکارآمدی مواجه هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرایندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰ خردادماه اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است. (روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم در یادداشتی به قلم «آرون بلیک»، در ادعای رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص اینکه تنها ده دقیقه پیش از آغاز اقدام نظامی علیه ایران آن را به‌خاطر احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر لغو کرده، تشکیک کرده است. 

کارشناسان مسائل نظامی با برشمردن ویژگی‌های پهپاد جاسوسی «گلوبال‌ هاوک»، از جمله ارتفاع پرواز آن به مهارتهای لازم برای هدف قرار دادن آن اشاره کرده و تأکید کرده‌اند بعد از این اقدام لازم است واشنگتن در ارزیابی‌‌های خود در خصوص توانمندی‌های ایران تجدید نظر کند.