وزیر امور خارجه: در برجام مانده‌ایم چون توافقی جامع است

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران امروز دوشنبه در مصاحبه‌ای با پایگاه «فرانس‌۲۴» یکی از دلایل ماندن ایران در توافق هسته‌ای برجام، بدون عواید اقتصادی را جامع بودن این توافق هسته‌ای عنوان کرد. 

اخبار سیاسی_ ظریف در پاسخ به سوال مجری فرانس‌۲۴ مبنی بر اینکه چرا ایران علی‌رغم برخوردار نشدن از هیچ عواید اقتصادی همچنان به این توافق پایبند است گفت: «چون برجام، توافقی جامع در خصوص موضوع هسته‌ای است که مذاکره بر سر آن با چشم‌های باز انجام گرفت. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم.»

وی اضافه کرد: «[برجام] در واقع، اساساً بر اساس بی‌اعتمادی دوجانبه بنا شده بود. کاری که ما کردیم مستقر کردن ساز و کارهایی بود که در صورت اتفاق افتادن نقض توافق بتوانیم از آن استفاده کنیم و الان داریم از آن ساز و کارها استفاده می‌کنیم بنابراین ما نیازی به خروج از توافق نداریم.» ما صبر راهبردی نشان داده‌ایم. 

ظریف گفت: «ما صبر راهبردی نشان داده‌ایم. این صبر راهبردی شاید لازم بود تا بعد از خروج آمریکا، زمان زیادی در اختیار اروپایی‌ها قرار بدهیم که به تعهداتشان عمل کنند. متأسفانه اروپا ظرف ۱۵ ماه گذشته قادر نبود به تعهداتش عمل کند بنابراین ما گام‌های مشخصی برداشتیم. همان‌طور که گفته‌ایم، در صورتی که اروپا انجام اقداماتی که لازم است را شروع کند، این اقدامات بازگشت‌پذیر هستند.»

وزیر امور خارجه ایران در جواب این سوال که ساز و کار پیشنهادی اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران، موسوم به «اینستکس» کارساز واقع نشده است گفت: «اینستکس فقط یک پیش‌نیاز برای تعهداتی است که اروپا هم در داخل برجام و هم بعد از خروج آمریکا از این توافق به آن متعهد شده است.»

ظریف با بیان اینکه «آینده اروپا در گرو چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون است»، تأکید کرد: «اگر اروپا به ایالات متحده اجازه تخریب این را بدهد بنیان‌های نظم جهانی و آینده قوانین بین‌المللی را نابود کرده است. من فکر نمی‌کنم اروپا بخواهد این کار را انجام دهد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه واکنش ایران به طرح آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی بین‌المللی در خلیج فارس چه خواهد بود گفت: «ائتلاف بین‌المللی برای انجام چه کاری؟ برای به عقب برگرداندن کاری که ایالات متحده انجام داده است.  ایالات متحده، تنش‌ها را در خلیج فارس و جاهای دیگر تشدید کرده است.»

وی اضافه کرد: «آزادی دریانوردی یک مسئولیت بین‌المللی است و آمریکا با کمک برخی از دوستانش در حال راهزنی دریایی در جبل‌ طارق است.»

ظریف تصریح کرد: «در صورتی که ایالات متحده اخلال‌گری‌ها، اقدامات تجاوزکارانه و مداخله‌جویی‌های خودش را متوقف کند، ایران و مابقی کشورها در خلیج فارس و آنهایی که از خلیج فارس منتفع می‌شوند و به آن نیاز دارند-چون رئیس‌جمهور ترامپ گفته که آمریکا به خلیج فارس نیاز ندارد-  می‌توانیم با یکدیگر برای حفظ امنیت آن تلاش کنیم.»

وی اضافه کرد: «آمریکا فقط لازم است آزارگری دیگران را متوقف کند. نیازی به ائتلاف ندارد. اگر آمریکا آزارگری بقیه نقاط دنیا را متوقف کند، همه چیز رو به راه خواهد شد.»