مقامات چین و فرانسه بر همکاری‌های دوجانبه درباره برجام تاکید کردند

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه امروز در گفت‌و‌گوی تلفنی بر ادامه تلاش‌ها و همکاری‌های دو کشور برای حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) تاکید کردند.

اخبار سیاسی_ در این گفت‌وگو، بون پس از برشمردن تلاش‌های دولت فرانسه در خصوص توافق هسته‌ای ایران گفت فرانسه تمایل دارد هماهنگی و همکاری با چین تقویت شود تا تنش‌های کنونی منطقه کاهش یابد و توافق برجام حفظ گردد.

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگو از حمایت این کشور از تلاش‌های دیپلماتیک طرف فرانسوی سخن گفت و اظهار کرد پکن آمادگی دارد کمک‌های لازم در این زمینه را ارائه دهد.

وانگ یی در ادامه افزود چین و فرانسه هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و به همین دلیل مسئولیت بزرگی در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی بر عهده آنهاست.

او تاکید کرد هر دو طرف باید با یکدیگر هماهنگ بمانند و سخت از برجام حمایت کنند. همچنین باید از چندجانبه گرایی، سیستم تجارت آزاد، عدالت و انصاف و امنیت منطقه و ثبات محافظت کنند.

فرانسه و چین جزء شش کشوری هستند که در توافق هسته‌ای ایران با تهران مذاکره کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز به پکن سفر و با همتای چینی خود دیدار کرد. در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه کشور‌های مستقل گفت‌وگو و تبادل نظر شد.