عراقچی: رایزنی‌ها با فرانسوی‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده و در حال مذاکره هستیم

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با رادیو معارف درباره هفته دولت عنوان کرد: در یک سال گذشته با سیاست فشار حداکثری آمریکا مواجه بودیم که از اواخر سال گذشته یک دور جدید به آن اضافه شد و آن فروش نفت صفر برای ایران بود. در یک سال گذشته سیاست خارجی ما یک سیاست بسیار پر کار و فعالی در عرصه‌های مختلف بوده است. سیاست ایران در مقابل این فشار حداکثری مقاومت حداکثری و بسیج حداکثری امکانات بوده است.

اخبار سیاسی- وی افزود: در چند بعد این مقاومت صورت گرفته اول اینکه اجازه ندهیم آمریکایی‌ها بتوانند علیه ایران اجماع و ائتلاف بین‌المللی ایجاد کنند. آمریکایی‌ها در یک سال گذشته سعی کردند ما را به شورای امنیت بکشانند و موفق نشدند. در سال گذشته سعی کردند این ائتلاف بین‌المللی را خارج از سازمان ملل تشکیل دهند و کنفرانس ورشو را تشکیل دادند که ناکام ماندند و در این اجماع سازی شکست خورد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: همچنین تلاش کردیم اجازه ندهیم دوباره از ایران یک پروژه امنیتی برای دنیا تعریف شد که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به شدت دنبال آن هستند. با پروژه امنیتی سازی علیه ایران مقابله کردیم و اجازه ندادیم شکل بگیرد.

عراقچی با اشاره به افتراقی که بین آمریکا و اروپا و آمریکا و دیگران وجود دارد، اظهار داشت: آمریکا در سیاست خود علیه برجام و ایران منزوی شده است. آمریکایی‌ها تحریم‌های خودشان را دوباره اعمال و همه شرکت‌ها، بانک‌ها و با تک تک افراد صحبت کردند که این تحریم‌ها را اجرا کنند. ماموریت سنگین دیگر ما در وزارت خارجه مقابله با تحریم‌ها و باز کردن راه‌های تنفس برای کشور و اینکه بتواند نفت را بفروشد، کالاهای مورد نیاز و ارز مورد نیاز خود را تأمین کند که همه نمایندگی‌های ما در این خصوص تلاش کردند و یک بسیج و مقاومت حداکثری برای مقابله با فشار و تهاجم حداکثری آمریکا سیاست خارجی ما در یک سال گذشته تجربه کرده و موفق بوده است.  

وی گفت: آثار شکست فشار حداکثری الان خودش را نشان می‌دهد، وقتی اروپا و فرانسه با ابتکار اخیر خودش  ترامپ را به نحوی راضی می‌کنند به این معناست که فشار حداکثری نتوانسته به اهداف خود برسد. ما گفتیم که باید خواسته‌های ما در برجام به طور مشخص فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود تا به اجرای کامل برجام برگردیم.

عراقچی با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت و کاهش تعهدات برجامی براساس حقوق ایران در برجام اظهار داشت: پاراگراف 36 این حق را به ما می‌دهد که در داخل برجام تعهدات خود را کاهش دهیم. دو مرحله تعهدات خود را کاهش دادیم و به مرحله سوم تا هفت هشت روز دیگر با جدیت کامل می‌رسیم و این باعث شد که اروپایی‌ها به تلاطم بیفتند و دنبال راه‌حل‌های جدید و گفت‌وگو با آمریکا بروند که مسیری باز شود و همین باز مجدد به شکست و شکاف در سیاست فشار حداکثری آمریکا کمک کرد.

معاون وزیر خارجه گفت: یک سال پرکار و فعالی بوده و همه همکاران در وزارت خارجه و در نمایندگی‌ها تلاش وسیعی انجام دادند و معتقدم کارنامه موفقی است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات با اروپا و اینکه آیا فکر می‌کنید اروپا می‌تواند خواسته‌های ما را تأمین کند؟ اظهار داشت: آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه در این زمینه پیشقدم شد و ابتکاری را شروع کرد، تماس‌های تلفنی مکرری بین ایشان و آقای روحانی برقرار شد و نامه‌هایی رد و بدل کردند و فرستادگانی را فرستادند و طرح‌هایی را فرانسه ارائه داد و ما طرح متقابل ارائه کردیم. 

عراقچی تصریح کرد: خواست ما کاملا روشن است، اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام می‌خواهند ایران به اجرای کامل برجام برگردد باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت تامین کنند.

وی اضافه کرد: راهی که جلوی پای اروپا گذاشتیم این است که یا نفت از ما می‌خرند یا مجوز از آمریکا برای شرکت‌های خود می‌گیرند و از ما نفت می‌خرند یا اگر نمی‌توانند دولت‌هایشان معادل آن نفتی که باید بفروشیم را به صورت خطوط اعتباری یا اعتبارات صادراتی و به هر شکلی که خودشان می‌‌دانند در اختیار ایران قرار دهند، بدون انجام اینها، بازگشت ما به اجرای کامل برجام ممکن نخواهد بود. 

عراقچی ادامه داد: این را درک کردند و آقای ماکرون در همین جهت طراحی می‌کند. در جریان اجلاس گروه هفت در فرانسه، فرصتی شد ماکرون با ترامپ دیدارهایی داشتند و در این زمینه صحبت کردند و انعطاف‌هایی در طرف آمریکایی‌ مشاهد شد برای اینکه در فروش نفت ما مجوزهایی دادند و این شکافی است که در سیاست فشار حداکثری آمریکا ایجاد شده است و این همان موفقیتی است که سیاست مقاومت حداکثری ایران به آن دارد می‌رسد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: این دارد به پیش می‌رود و هنوز به سرانجامی نرسیده و داریم مذاکره می‌کنیم.

وی در پیش‌بینی از آینده گفت: ما مذاکرات سخت و پیچیده‌ای در پیش خواهیم داشت تا به فرمول مشخصی برسیم، ولی از آن جایی که هیچ چاره دیگری در برابر طرف‌های اروپایی و طرف‌های دیگر برجام وجود ندارد و ایران با قاطعیت نشان داده که مسیر کاهش تعهدات را ادامه می‌دهد،  مگر اینکه به خواسته‌هایش برسد و چون اراده ما را کامل فهمیدم،  فکر می‌کنم تلاش آنها همین خواهد بود که راه‌حل و فرمولی پیدا شود که ایران حداقل به بخشی از خواسته خود برسد، فروش نفت و دسترسی به پول آن بخشی از خواسته‌های ماست. ولی وقتی این تامین شود خواسته‌های ما در حوزه‌های دیگر پیگیری خواهد شد.