اظهارات سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره " گام سوم"

سید محمد علی حسینی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما چه تغییر و تحول سیاسی و دیپلماتیک اتفاق افتاده که برخی معتقدند فضای مذاکرات بین ایران و اروپا مثبت و رو به جلوست، در حالی که مذاکرات بر سر اینستکس هنوز به جایی نرسیده است؟ اظهار کرد: در پی کاهش تعهدات برجامی توسط ایران که در مقابل بدعهدی‌های آمریکا و اروپا و فرصت سوزی آنان صورت گرفت، اروپایی‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا با رایزنی بین خود و همچنین با آمریکا و ایران راهی برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن و همچنین بازگشت تهران به تعهدات برجامی بیابند. هنگامی می‌توان به فرجام این تلاش‌ها خوشبین بود که در میدان عمل شاهد آن باشیم که اروپا گامی جدی در مسیر درست انجام تعهدات یازده‌گانه خود برای تامین حقوق ملت ایران برداشته است. اروپا نه تنها در انجام هیچ یک از این تعهدات گام ملموسی برنداشته بلکه در اجرایی کردن اینستکس هم که ابتکاری مقدماتی برای انجام این تعهدات معرفی شده، همچنان گرفتار و زمین‌گیر نشان می‌دهد.

اخبار سیاسی- وی درباره هرگونه امکان گشایش در مسیر مذاکرات جدید یا بازگشت به اجرای برجام تصریح کرد: این دو موضوع جدای از هم نیست و به یکدیگر مرتبط و معطوف است به این معنا که اگر گشایشی در مسیر مذاکرات ایران و اروپا پدید آید که منتهی به اجرای تعهدات اروپا شود، بازگشت به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران نیز ممکن می‌شود. همان‌طور که در مواضع مقامات کشورمان مطرح شده، آمادگی لازم در ایران برای برگشت به تمامی تعهدات برجامی که کاهش یافته یا متوقف شده وجود دارد مشروط بر آن که اروپا گام‌های اجرایی خود را در پایبندی به برجام آغاز کند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا در ادامه درباره اظهارات مقامات نظامی کشورمان بعد از سفر محمد جواد ظریف به پاریس مبنی بر این‌که چندان امتیازات مطرح شده از سوی طرف‌های مقابل کافی نیست، گفت: جمع‌بندی مواضع اعلام شده از سوی مقامات سیاسی کشورمان که در جریان مذاکرات بوده‌اند نشان می‌دهد که نتیجه رایزنی‌ها تا کنون برای تامین حقوق و منافع ملی کشورمان رضایت بخش نبوده و از ضمانت لازم نیز برخوردار نبوده است.

حسینی درباره موافقت با فروش نفت و دریافت پول آن به عنوان خواسته اصلی ایران با توجه به مواضع تند آمریکا علیه ایران اظهار کرد: دو موردی که اشاره کردید، یعنی فروش نفت و دریافت پول، تنها دو تعهد از مجموع تعهدات یازده گانه‌ای است که اروپا به ایران داده است. این تعهدات، پس از خروج آمریکا و با آگاهی از وضعیت موجود و برخی دشواری‌های کنونی داده شده است. این بدین معناست که اروپا حتما توان و نحوه انجام این تعهدات را در خود می‌دیده و آن را ممکن می‌دانسته است، در غیر این صورت متهم به فریب‌کاری، فرصت طلبی و مشارکت در سناریوهای یک‌جانبه گرایانه آمریکایی خواهد شد؛ امری که( با ابراز تاسف برای طرف‌های اروپایی به خاطر عملکرد نامطلوب‌شان در گذشته) بسیاری از اصحاب تحلیل و سیاست در داخل و خارج ایران به آن باور پیدا کرده‌اند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید ایران حاضر است به اجرای برجام صرفا در ازای دریافت معافیت خرید نفت از سوی برخی کشورها ادامه دهد؟ گفت: آن‌گونه که از مواضع رسمی اعلام شده توسط مقامات ذی‌ربط کشورمان برمی‌آید، جمهوری اسلامی خواهان اجرای تمامی تعهدات طرف‌های برجامی (۱+۴) است، چرا که خود نیز پایبندی صد در صدی به تعهداتش نشان داده است.

وی در پاسخ به این‌که در صورت فراهم شدن امکان فروش نفت ایران به طور محدود ممکن است ایران گام سوم را اجرا نکند یا به تاخیر بیندازد؟ تاکید کرد: انصراف از برداشتن گام سوم کاهش و یا توقف تعهدات توسط ایران، نیازمند ما به ازاء مناسب و تضمین شده‌ای برای ایران است که واقعیت‌های میدانی موجود، فعلا فاقد آن است و چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما مکرون توان و ظرفیت متقاعد کردن ترامپ را بر سر موضوع ایران و حل تنش به وجود آمده دارد؟ تصریح کرد: شخصا معتقدم نه تنها فرانسه بلکه مجموعه اعضای اتحادیه اروپا از چنین ارج و منزلتی در نزد آقای ترامپ برخوردار نیستند که بتوانند او را برای نجات برجام و ابتکارهایی مانند آن متقاعد کنند. خروج آمریکا از برجام و بی‌اعتنایی کامل مقامات ایالات متحده به تلاش‌های اروپائی‌ها برای باقی ماندن در برجام، تنها یکی از دلایل این ادعاست. موارد مشابه فراوانی می‌توان در این‌باره احصا کرد. آنچه ترامپ و هم‌فکران افراط‌گرا و مغرورش را متقاعد خواهدکرد، مقاومت پایدار و با ثبات ملی، قدرت فزآینده و بازدارنده دفاعی و اقتدار و هوشمندی دیپلماتیک جمهوری اسلامی است.