انگلیس ایران را به حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد.

اخبار سیاسی-  نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ممکن است ارتش انگلیس در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند.

روزنامه انگلیسی « گاردین » در این خصوص گزارش کرد، جانسون در جمع خبرنگارانی که در هواپیما به سمت مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌‌‌کردند، با تکرار اتهامات واشنگتن علیه ایران گفت که بریتانیا در حال حاضر معتقد است که ایران مسئول حمله اوایل ماه جاری میلادی به تأسیسات نفتی عربستان است.

وی اینگونه توضیح داد که «به احتمال بسیار زیاد»، ایران پشت حمله پهپادی و موشکی 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) به دو تأسیسات مهم نفتی عربستان بوده است.

نخست‌وزیر انگلیس با اینحال در ادامه ضمن ابراز تمایل برای دوری از تنش‌ها در وضعیت کنونی گفت که انگلیس تمایل دارد تا در خصوص این موضوع نقش «پلی میان دوستان اروپایی و آمریکایی را ایفا کند».

اتهام‌زنی جدید نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده است که آمریکا و عربستان سعودی نیز پیش از این بدون ارائه هرگونه سند و شواهدی، ایران را عامل حملات به تأسیسات آرامکو معرفی کرده بودند .

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس  در لفافه اتهامات مشابهی را علیه ایران وارد آورده بود و گفته بود که بعید است انصارالله در حمله هفته گذشته به دو پالایشگاه «بقیق» «خریص» شرکت آرامکو عربستان سعودی، دست داشته باشد.

طبق این گزارش، جانسون در صدد است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دو کشور اروپایی عضو برجام گفت‌وگو کند. هیچ یک از دو کشور فرانسه و آلمان تاکنون اظهارنظری درباره عامل حملات پهپادی به آرامکو نکرده‌اند.

*جانسون روز سه شنبه با روحانی دیدار می‌کند

طبق این گزارش، نخست‌وزیر انگلیس همچنان قصد دارد تا فردا (روز سه‌شنبه) گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران بحث کنند و آنطور که گاردین گزارش کرده است، تأسیسات نفتی عربستان و «نازنین زاغری راتکلیف » شهروند دو تابعیتی انگلیسی ایرانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، در دستور کار دو نفر قرار دارد.

جانسون در هواپیما به سمت نیویورک‌ گفت که یکی از اهداف کلیدی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، کمک به «متحد کردن جهان برای پاسخ دادن به آنچه که در عربستان سعودی رخ داده است و در مدیریت ایران» است.