ظهره‌وند: گام چهارم کاهش تعهدات فشار مضاعفی بر اروپا و آمریکاست

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق کشورمان در ایتالیا و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تأکید امام خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر ادامه‌یافتن کاهش تعهدات هسته‌ای با جدیت و به‌صورت کامل تا رسیدن به نتیجه مطلوب، اظهار داشت: فرمایش حضرت آقا تنها راه‌حل و راهکاری است که می‌تواند حقوق هسته‌ای ایران را در سطح حداقلی‌ِ آن در چارچوب برجام عملیاتی کند.

اخبار سیاسی- وی افزود: این همان سیاستی است که دولت نیز بر دست گرفته و تا الآن سه گام را برداشته است. اتفاقاتی که در نیویورک شاهد بودیم و تلاش‌هایی که برخی کشورها مثل فرانسه انجام دادند هدفشان جلوگیری از برداشته‌شدن گام جدید و همچنین بازگشت ایران به گام اول و قبل آن بوده است. مشخص می‌شود گامی که ما برداشتیم طرف مقابل را به تحرک واداشته برای اینکه هم دستاوردی که برای خود فرض می‌کنند در برجام را حفظ کرده و هم به‌نوعی برجام را احیا کنند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در ادامه با یادآوری اینکه "گام‌های کاهش تعهدات ما خروج از برجام نیست"، تصریح کرد: بلکه در واقع بازی در خود چارچوب برجام است و برای این است که بتوانیم بین تعهدات طرف مقابل و دریافت مابه‌ازا تعادل ایجاد کنیم؛ چون ما باید ابتدا می‌گرفتیم و به‌هرحال امروز آنها روی زمین مانده است. تنها راه‌حل این است که بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم تا طرف مقابل وادار بشود به اینکه اگر برجام دستاوردی برای آنهاست ــ که قطعاً هم همین‌طور است تا ــ دستاوردشان را حفظ کنند و تعهدی را که روی زمین گذاشتند عملیاتی کرده و به تکلیف خود عمل کنند.

ظهره‌وند با اشاره به اینکه تعللی نباید دراین‌باره صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: این نکته کلیدی است زیرا عنصر زمان مهمترین عنصر بوده و آنها به این مسئله نیاز دارند. با توجه به شرایطی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارند و این‌که قطعاً نیت آنان این نبوده که ایران به حقوق خود برسد ولی در این موقعیت برداشته‌شدن گام چهارم قطعاً فشار مضاعفی بر طرف مقابل می‌آورد و آنها مجبور می‌شوند از بدعهدی و مسیر خلافی که علیه حقوق ایران طی کردند دست بردارند.

وی در ادامه این‌گفت‌وگو درباره تهدید تلویحی اروپا به خروج از برجام تصریح کرد: تهدید اروپایی‌ها یک نوع فشار و عملیات روانی بود؛ برای اینکه ایران را متوقف کنند و بتوانند با فشاری که می‌آورند آن ملاقات مورد نظرشان با ترامپ را جور کنند و این هم گرفتن امتیاز و کمک به ترامپ بود.

کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار داشت: اروپایی‌ها اگر می‌دانستند خروج از برجام به‌نفع‌شان است لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند و نیازی نبود بخواهند تهدید کنند، بنابراین اگر اروپایی‌ها از برجام خارج بشوند که این یک دستاورد برای ماست؛ همان‌طور که توپ در زمین آقای ترامپ رفت و الآن شرکای غربی‌ او و حتی 1+4 ترامپ را متهم می‌کنند به تخریب. در این وضعیت اروپایی‌ها همان وضعی را پیدا می‌کنند که ترامپ پیدا کرده و به‌نفع ما خواهد شد.

ظهره‌وند اضافه کرد: ما الآن طبق بند 26 و 36 برجام عمل می‌کنیم در حالی که اروپایی‌ها اگر از برجام خارج شوند خلاف چیزی بوده که تا الآن طی کردند؛ این برای غرب دستاورد است و برجام برای آنها اهمیت حیاتی دارد و به هیچ عنوان مترصد این نیستند که از آن خارج بشوند. اگر مسئله خروج از برجام مطرح بود این‌همه در نیویورک تحرک نمی‌کردند یعنی آنان دنبال این بودند که مسئله برجام را که الآن از نظر اعتباری و حیثیتی به‌ضرر آمریکایی‌ها شده رفع و رجوع کنند. از طرف دیگر هم اگر ایران از برجام خارج بشود به‌نفع‌شان است و قطعنامه 2231 را راه می‌اندازند یعنی تمایل زیادی دارند تا انگشت اتهام را به‌طرف ایران بگیرند در حالی که الآن همه قبول دارند متهم اصلی آقای ترامپ است و اگر خودشان هم از برجام خارج بشوند این مسئله متوجه اروپایی‌ها خواهد شد. به‌هیچ عنوان تصور نمی‌کنم که این عملیاتی شود و حتی اگر هم اروپایی‌ها بیرون بروند باز روسیه و چین می‌مانند که آنها کماکان حق را به جانب ایران داده و در چارچوب برجام خواهند ماند.