ادامه مسیر کاهش تعهدات برجام تنها راه ایران در صورت تثبیت روند کنونی

  کمال دهقانی فیروزآبادی با یادآوری موافقتنامه چند جانبه برجام و اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: طرف‌های مقابل توافق هسته‌ای علی‌رغم مفاد برجام به تعهدات خود پایبند نماندند، یکی از طرف‌ها (آمریکا) نیز از توافق خارج شد و نظرات خود را به دیگران تحمیل کرد تا تعهداتشان را اجرا نکنند حال آنکه حفظ منافع و امنیت ملی برای جمهوری اسلامی ایران در این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

اخبار سیاسی- نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که منافع ملیش تامین شود، به تعهدات خود پایبند می‌ماند، در غیر این صورت ایران مسیر کاهش تعهدات برجام (تصمیمی که ایران به دلیل رفتار طرف‌های مقابل اتخاذ کرده است) را ادامه می‌دهد.

وی افزود: در صورتی که اروپایی‌ها در هفته‌های آتی رویه خود را تغییر دهند، روابطشان با ایران را عادی کنند و حتی شرایط به سمتی رود که دولت آمریکا به برجام بازگردد، توافق هسته‌ای احیا و به حالت اولیه باز می‌گردد، به شکلی که دو طرف توافق یعنی جمهوری اسلامی ایران و 1+5 تلاش مجدانه کنند.

دهقانی فیروز آبادی معتقد است: در صورتی که رویه تغییر نکند و شرایط به شیوه فعلی ادامه پیدا کند و اروپایی‌ها هم راه خروج از برجام را دنبال کنند، جمهوری اسلامی نمی‌تواند منتظر دولتمردان اروپایی یا آمریکایی بماند، زیرا قرارداد برجام را با هدف تامین منافع ملی امضا کرده بنابراین راهی جز کاهش تعهدات نداریم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران شرایط و وضعیت خود را در نظر می‌گیرد و در صورت تثبیت روند کنونی به ترتیب گام‌های کاهش تعهدات را بر‌می‌دارد. مجلس شورای اسلامی نیز از سیاست‌های دولت در این زمینه حمایت می‌کند.