ضرورت احترام ترکیه به تمامیت ارضی کشور‌های منطقه

 محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نقش دیپلماتیک جمهوری اسلامی در پی تجاوز اخیر ترکیه به شمال کشور سوریه، گفت: ترکیه و ایران در ابتدای بحران سوریه تفاوت دیدگاه‌هایی داشتند که با مرور زمان، توانایی‌های دولت مرکز سوریه و همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و روسیه افزایش یافت؛ در آن دوره با تضعیف داعش و گروه‌های تروریستی دیگر، ترکیه با ورود به مسائل سیاسی در کنار ایران و روسیه نقش مهمی را ایفا کرد.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: ترکیه به عنوان همسایه شمالی سوریه، علاوه بر توجه به مسائل خاورمیانه، نگران فعالیت گروه‌های کُرد حاضر در مرز مشترک به سوریه بوده است و با توجه به اقدامات «پ‌ک‌ک» علیه ترکیه و برخی اقدامات رخ داده در راستای کاهش نفوذ دولت مرکزی سوریه در شمال همان کشور، این نگرانی برای احتمال به وجود آمدن کانون ضد امنیتی بیشتر شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با بیرون کشیدن نیروهایشان از شمال سوریه توافق نانوشته‌ای با ترکیه شکل دادند که در پی آن، به شمال سوریه تجاوز شد؛ همچنین ایالات متحده تا به الان موضع مشخصی را علیه ترکیه اتخاذ نکرده است.

جمالی نوبندگانی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی با ترکیه و سوریه روابط دوستانه‌ای دارد، گفت: ایران با ترکیه در مورد خاورمیانه و به ویژه سوریه هماهنگی‌های بسیاری دارد؛ توصیه می‌کنیم که در کنار درک کردن مشکلات امنیتی کشور ترکیه، به اقدامات علیه سوریه پایان داده شود، چراکه تمامیت ارضی این کشور خط قرمز ماست.

او افزود: اقدامات ترکیه در جهت ایمن سازی مرزهایشان نباید خیلی به طول انجامد و همچنین نباید غیر نظامیان را هدف قرار دهند؛ همچنین مواظب سوء استفاده گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره باشند؛ یادآوری این موضوع لازم است که زندان مرکزی استان حسکه سوریه مملو از داعشی‌هاست که آسیب رسیدن به زندان مذکور، بیم خروج تروریست‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: ترکیه حتما می‌توانند که موضوعات امنیتی خود را از راه‌های دیگر حل کنند و به تمامیت ارضی کشور‌های منطقه که تلاش‌های بسیاری برای آن شده، احترام بگذارند.