باید هماهنگی امنیتی بیشتری میان ایران و پاکستان به وجود بیاید

 محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تهران، اظهار کرد: معتقدم در این سفر علاوه بر روابط دو جانبه، به موضوع ایران و عربستان هم پرداخته می‌شود؛ پاکستان به عنوان همسایه شرقی ایران، روابط دیرینه‌ای با کشورمان دارد که البته درباره مسائل امنیتی باید هماهنگی‌های بیشتری به وجود بیاید.

 اخبار سیاسی- جمهوری اسلامی آغازگر هیچ جنگی نبوده اما پاسخ آن به جنگ پشیمان کننده خواهد بود/ پایان درست جنگ یمن تأثیرات مثبتی در منطقه خواهد داشت

او ادامه داد: جمهوری اسلامی اقدامات لازم را درباره خط لوله گاز به نام خط صلح مطابق تعهداتش انجام داده که این موضوع می‌تواند به جهش اقتصادی جنوب آسیا کمک شایانی بکند؛ در همین راستا، امیدواریم پاکستانی‌ها بیش از این تحت فشار آمریکایی‌ها برای عدم اجرای تعهداتشان نباشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی توقع دارد تا پاکستان کنترل بیشتری بر مرزهایش داشته باشد، گفت: البته اگر کمکی در این باره از ما بر می‌آید، همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: با توجه به روابط نزدیک پاکستان با سعودی‌ها و همسایگی با ایران، موضوع اصلی سفر عمران خان میانجیگری میان جمهوری اسلامی و عربستان است؛ با توجه به تغییر موازنه سیاسی و نظامی خاورمیانه به دنبال ساقط شدن پهپاد آمریکایی‌ها در آسمان جمهوری اسلامی، شکست‌های سعودی‌ها در موضوع یمن به ویژه درباره آرامکو و همچنین تزلزل ایجاد شده در ائتلاف عربی علیه یمن، مواضع اخیر آمریکایی‌ها دیگر آن مواضع سخت و تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی نیست که در پی آن، سعودی‌ها مجاب شده‌اند از شعار‌ها و اهدافشان عقب نشینی کنند.

او اظهار کرد: کشور‌های جنوب خلیج فارس را همسایگان خود و دارای دین، مرز و فرهنگ‌های مشترک می‌دانیم؛ ایران به عنوان کشوری قدرتمند حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با همسایگانش در جهت تأمین رفاه و امنیت و آسایش مردم منطقه هماهنگی داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: این میانجیگری به شرطی مثبت خواهد بود که سعودی‌ها آنقدر وابسته به سیاست‌های رژیم صهیونیستی نباشند.

جمالی نوبندگانی در پایان یادآور شد: همانطور که ریاست مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و دولت اعلام کرده‌اند به دنبال تنش با سعودی‌ها نیستیم، از این میانجیگری استقبال می‌کنیم؛ الآن توپ در زمین سعودی‌هاست و با رفتار صادقانه، تفاهم‌ها می‌تواند حاصل شود.