لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی توسط دولت آمریکا

شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز در گزارشی اعلام کرد تنها در ماه سپتامبر حدود ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوار شدن به پروازی به مقصد آمریکا منع و روادید آنها لغو شده است. این در حالی است که طبق اعلام این شبکه، این افراد دارای مدارک لازم نیز بوده اند.

اخبار سیاسی- ان بی سی نیوز در گزارش خود به یکی از این دانشجویان اشاره و اعلام کرد: مهران در ۲۲ سالگی، یک شرکت توسعه نرم افزاری را تأسیس کرد و در طول دو سال، ۲۰ کارمند داشت. وی که فرد موفقی بود، تصمیم گرفت در مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل شود. از این رو با تلاش توانست در نهایت بورسیه‌ای برای درجه دکترایش در یک دانشگاه معتبر آمریکایی دریافت کند. از این رو او پروسه دریافت روادید را آغاز کرد.

ان بی سی نیوز در ادامه تصریح کرد: در نهایت به این دانشجو دو ماه بعد اجازه داده شد تا در آمریکا تحصیل کند. از این رو وی در تاریخ ششم سپتامبر به فرودگاه رفت. اما مهران ۲۴ ساله هرگز نتوانست سوار این پرواز شود؛ چرا که روادید وی لغو شده بود. این دانشجو اکنون نمی‌داند آیا باید برای روادید دیگری درخواست دهد و یا به زندگی سابق خود بازگردد. مهران تنها یکی از بیست دانشجویی است که از سوار شدن به پروازی به مقصد آمریکا منع شده است.

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانونی را مبنی بر ممنوعیت صدور روادید آمریکا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران صادر کرد. با وجود آنکه دانشجویان از این ممنوعیت مستثنی هستند، اما قوانین سختگیرانه منجر به کاهش صدور روادید برای ایرانیان شده است. طبق اعلام مؤسسه آموزش بین المللی (IIE) حدود ۱۲ هزار ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند. همچنین طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا شمار روادید دانشجویان ایرانی از تعداد ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ (نزدیک به نصف) در سال ۲۰۱۸ رسیده است.