ایران همواره در کنار دولت و ملت آذربایجان خواهد بود

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در دیدار "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان، ضمن قدردانی از تمهیدات خوب باکو برای برگزاری هجدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد، گفت: با تلاش مقام‌های ارشد ایران و جمهوری آذربایجان، سطح روابط دو کشور به مرحله رضایت بخشی ارتقاء یافته است.

اخبار سیاسی- روحانی با ابراز رضایت از نقش ارزنده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در توسعه بیش از پیش همکاری‌های تهران – باکو، اظهار کرد: در بخش همکاری‌های صنعتی و خودروسازی زمینه همکاری خوبی بین دو کشور فراهم شده و ایران همچنین آماده ساخت نیروگاه در جمهوری آذربایجان است.

رئیس جمهور با اینکه تکمیل مسیر ترانزیتی شمال – جنوب نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه نیز قطعا مفید خواهد بود، گفت: ایران و جمهوری آذربایجان همکاری‌های بسیار مطلوبی در مسیر ترانزیت شمال – جنوب داشته اند که امیدواریم مراحل پایانی آن با سرعت بیشتری دنبال شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت ایجاد تعرفه ترجیحی در گسترش حجم تجارت دو کشور، تسهیل در سرمایه گذاری‌های مشترک، ایجاد ضمانت‌هایی برای سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی را گامی ارزنده در مسیر توسعه بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد.

رئیس جمهور تقویت همکاری‌های دو کشور در دریای خزر به عنوان دریای توسعه، صلح و دوستی را نیز ضروری خواند و گفت: ایران همواره آماده توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی با آذربایجان در حوزه خرز و در عرصه‌های اکتشاف و همچنین محیط زیست است و امیدوارم هر چه سریعتر توافقات مشترک در راستای رفاه و توسعه دو ملت اجرایی شوند.

رئیس جمهور با بیان اهمیت تقویت همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: باید همکاری در حوزه‌های علمی و فرهنگی و فناوری‌های نوین، در قالب توسعه همکاری‌ها میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دو کشور گسترش یابد.

روحانی به دیدگاه‌های مشترک دو کشور پیرامون مسایل منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد و گفت: دولت و ملت ایران همواره در مجامع بین المللی در کنار دولت و ملت آذربایجان بوده است و دو کشور در کنار یکدیگر می‌توانند به صلح و امنیت بیشتر منطقه و جهان کمک کنند.

رئیس جمهور تقویت همکاری‌های سه جانبه در منطقه از جمله همکاری ایران، آذربایجان و روسیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهران، باکو و مسکو باید همکاری‌های سه جانبه و مشترک خود را گسترش دهند.

روحانی همچنین در این دیدار از همتای آذربایجان خود برای سفر رسمی به تهران دعوت کرد.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار سفر روحانی به باکو را فرصتی مناسب برای گسترش و توسعه روابط دو کشور خواند و تصریح کرد: اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی ایران و جمهوری آذربایجان بستر مناسبی را برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها ایجاد کرده است و البته این همکاری‌ها در دولت شما به نحو چشمگیری جهش یافته است.

الهام علی اف رشد ۷۰ درصدی مبادلات تجاری دو کشور را طی یکسال رکوردی در خور تحسین عنوان کرد و گفت: همکاری‌های دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، در حوزه‌های انرژی، بانکی، صنعتی و حمل و نقل به خوبی پیش می‌رود و پیشرفت در پروژه کریدور شمال – جنوب نیز کاملا مشهود است.

او همچنین خواهان مشارکت ایران در ساخت نیروگاه‌ها در آذربایجان و توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل شد.

علی اف گفت: در بخش همکاری‌های دریایی در حوزه خزر نیز آذربایجان همواره آماده توسعه همکاری‌ها با ایران از جمله در زمینه اکتشاف نفت است.

او همچنین با تاکید بر اهمیت اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، این همکاری‌ها را به نفع سه کشور و منطقه دانست.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین با استقبال از سفر به ایران گفت که با مسرت این سفر انجام خواهد شد.

علی اف همچنین با اشاره به اهمیت اجلاس غیرمتعهد‌ها گفت: ما می‌خواهیم در قالب این جنبش از منافع همه کشور‌های عضو به نحو مناسب دفاع کنیم.