ظریف: برقراری امنیت، لازمه ارتباط با بازار‌های بین المللی است

 «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه یادداشتی را در روزنامه کویتی «الرأی» منتشر کرد.

اخبار سیاسی- بر اساس این گزارش، او در این یادداشت خواستار پیوستن کشور‌های منطقه به طرح «ابتکار صلح هرمز» شد.

وزیر امور خارجه  کشورمان همچنین شورا‌های منطقه را به گفت‌وگوی منطقه‌ای داخلی و تکیه بر مردم و نیرو‌های ملی و تقویت روابط با همسایگان دعوت کرد.

ظریف در یادداشت خود در روزنامه کویتی همچنین بار دیگر تأکید کرد که امنیت برای کشور‌های منطقه خریدنی نیست و در این خصوص نوشت: امنیت از رهگذر امضای توافقنامه‌های تسلیحاتی هنگفت و خریداری تسلیحات نظامی گسترده از نیرو‌های بیگانه حاصل نمی‌شود.

وزیر امور خارجه  کشورمان در ادامه یادآور شد: همین نیرو‌های بیگانه هستند که با دخالت‌های پی در پی در امور دیگران و همچنین حمایت‌های تمام قد از رژیم صهیونیستی، بزرگترین خطر را در منطقه به وجود آورده اند.

او با بیان این که منطقه هرمز اهمیتی راهبردی در تجارت بین‌الملل و انرژی دارد و روزانه حدود پانزده میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند، گفت: برقراری امنیت، لازمه ارتباط با بازار‌های بین المللی است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در حال حاضر، منطقه فاقد یک گفت‌وگوی فراگیر است و این مسأله موجب خواهد شد تا ریشه‌های صلح از بین بروند.

ظریف در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل درک درست خود از خطرات پیش‌روی، پیشتر دو طرح «مجمع گفت‌وگوی منطقه ای» و «پیمان عدم تجاوز» را مطرح کرد. اکنون نیز با علم به افزایش چالش‌ها و تهدیدات کنونی در منطقه و به منظور نجات آن از نابودی، ما ضرورت ایجاد گفت‌وگوی جدید در منطقه را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنیم.

در ادامه یادداشت ظریف آمده است: ما معتقدیم که حفاظت از امنیت منطقه مسئولیت همگانی کشور‌های موجود در آن است و معتقدیم که از طریق مشارکت تمامی کشور‌ها در طرح ابتکار صلح هرمز می‌توانیم از امواج‌های متلاطم عبور کرده و به رشد و شکوفایی برسیم. ما بر این باوریم که امنیت باید از داخل نشأت گیرد؛ امنیت مسأله‌ای نیست که ریشه خارجی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: سرنوشت ملت‌های منطقه به دلیل اشتراکات دینی، فرهنگی، جغرافیایی و ... آن‌ها به یکدیگر گره خورده است و امنیت آن‌ها نیز به همین صورت به یکدیگر گره خورده است، بنابراین یا همگان از امنیت برخوردار خواهند بود و یا همگان از آن محروم می‌مانند. درست به همین دلیل است که رئیس جمهور روحانی از طرح ابتکار صلح هرمز سخن گفت.

او افزود: طرح صلح هرمز با مشارکت کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی، عراق، عمان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و ایران از امکانات لازم و کافی جهت تحقق امنیت فراگیر در تمام منطقه از طریق گفت‌وگوی منطقه‌ای داخلی، برخوردار است.