قره‌خانی: کاهش تعهدات برجامی پاسخی به بدعهدی طرف‌های مقابل است

 اسدالله قره خانی با اشاره به برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، بیان کرد: کاهش تعهدات برجامی یک امر اجتناب ناپذیر است. کاهش گام به گام تعهدات برجامی پاسخی به بدعهدی طرف های مقابل برجامی است. اگر آن ها به تعهدات خود جامه عمل می پوشاندند، ایران نیز همانند گذشته به تعهدات خود پایبند می ماند.

اخبار سیاسی- وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم ترین اولویت های ایران در برجام فروش نفت و بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور بود، اظهار کرد: آمریکا برخلاف عرف بین المللی و در طی یک اقدام غیر منطقی یکباره از برجام خارج شد اما اتحادیه اروپا باید تلاش می کرد تا تعهدات خود را اجرایی کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ایران تاکنون مو به مو به تعهدات خود در برجام عمل کرده است و آژانس بین المللی انرژی نیز تاکنون ۱۳ بار در گزارش های متعدد پایبندی ایران را تایید کرده است. اما اکنون که ایران نمی تواند نفت خود را بفروشد و به پول آن دسترسی داشته باشد، باقی ماندن آن در یک تعهد یک طرفه فایده ای ندارد.

قره خانی در ادامه تاکید کرد: امروز اروپایی ها صرفا به طور لفظی در برجام هستند و این کاملا غیر منطقی است که آنان در قبال تعلل خود از ایران انتظار داشته باشند، کاملا به تعهدات خود عمل کند. پایبندی به یک قراردادی یک طرفه کاملا غیر منطقی بوده و تصمیم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی بر اساس مصالح نظام است.

وی افزود: امروز آمریکا حتی بخش غذا و دارو که مستقیما با سلامتی انسان ها ارتباط دارد را تحریم کرده است و جنایتی بالاتر از این وجود ندارد ایران نمی تواند در برابر پایمال شدن حقوق خود سکوت کند بلکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح خود مستقلا تصمیم گیری خواهد کرد.

قره خانی در پایان تاکید کرد: در راستای کاهش تعهدات برجامی همه ارکان نظام با یکدیگر هم نظر بوده و از این تصمیم حمایت می کنند.