واکنش سه کشور اروپایی به اقدام جدید برجامی ایران

وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بدون توجه به عدم پایبندی به تعهداتشان در برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک از اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم در فردو ابراز نگرانی کردند.

اخبار سیاسی- در این بیانیه اقدام اخیر ایران در فردو به منزله تسریع روند فاصله گرفتن تهران از تعهداتش ذیل برجام خوانده شده است.

کشور‌های اروپایی در این بیانیه ضمن اینکه از ایران خواسته‌اند تمامی آنچه اقدامات «ناسازگار با برجام» خوانده شده را به عقب برگرداند، بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام از سوی همه طرف‌ها تاکید کرده‌اند!

در بیانیه سه کشور اروپایی همچنین بر استفاده از تمامی مکانیسم‌های موجود در برجام از جمله مکانیسم حل و فصل اختلافات برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران تاکید شده است.

ساعتی پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده بود ایران از تاریخ ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده است.

 کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز از انتشار گزارش جدید آژانس از راستی‌آزمایی اجرای برجام خبر داده بود.

در این گزارش آمده است ایران غنی سازی یو اف شش را در فردو آغاز کرده و سطح غنی سازی ایران نیز به چهار و نیم درصد رسیده است. میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز تا تاریخ ۳ نوامبر، ۳۷۲.۳ کیلوگرم اعلام شده است.

گزارش آژانس همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژ‌های جدید را نیز برابر اعلام اخیر خود نصب کرده است.

گفتنی است؛ اروپایی‌ها در حالی مدعی تضعیف برجام از سوی ایران هستند که پس از خروج آمریکا از برجام، صرفا بیانیه صادر کردند و تنها یک سازوکار مالی به نام اینستکس را رونمایی کردند که حتی با اجازه خواهی آن‌ها از آمریکا، قابلیت اجرا هم پیدا نکرد. مسئولان ایرانی اعلام کرده اند با وجود اینکه پس از گذشت بیش از یک سال از نقض آشکار برجام توسط آمریکا و با وجود اینکه بر اساس مفاد برجام، حق اقدام متقابل برایش محفوظ بود، صبر استراتژیک پیشه کردند تا حسن نیت خود را نشان دهند؛ اما در عمل فقط شاهد گستاخی و تهاجم بیشتر تروریسم اقتصادی آمریکا و سکوت همراه با رضایت اروپا بوده‌اند؛ از این رو، کشورمان تصمیم گرفت وفق بند ۳۶ برجام، پاسخ نقض آشکار برجام از سوی طرف مقابل را با کاهش محدود سطح تعهدات خود بدهد.