روحانی: بی‌مایه فطیر است، بدون پول نمی‌توان کار کرد
 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان صدها پروژه عمرانی گفت: اگر حاصل عمر ما خدمت به مردم بود و یا اگر خدا توفیق داد هدایت یک انسان بود این برای ما بس است.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: ناامید کردن مردم بسیار آسان است؛ تخریب بسیار آسان است؛ آبروی یک نفر بردن بسیار آسان است، اما چه کسی می تواند این آبرو را برگرداند؟ آبروی  یک فرد یا یک جمع را اگر رسانه‌ یا فردی ببرد چطور می‌توان برگرداند؟

روحانی گفت: اگر به مردم بخواهیم بگوییم راهی که شما انتخاب کردید درست نبوده و راهی که من می‌گویم درست است؛ استکبار این است.

وی بیان داشت: استکبار این است که یک فرد یا یک جمع به ملت رشید بگوید شما اشتباه می کنید و حرفی که ما جمع کوچک می‌زنیم درست است؛ کار ابلیس هم همین بود که در برابر حق سر فرود نیاورد. 

** دروغ نگفتن حق است تهمت نزدن هم لازم است

روحانی با تاکید بر اینکه تمام این مسیری که قرآن برای ما ترسیم می‌کند این است که در برابر حق سر فرود بیاوریم، خاطر نشان کرد: اسلام حق است، انقلاب اسلامی حق است، عزت مردم ایران حق است، احقاق حقوق مردم حق است، ایستادگی در برابر فشار بیگانگان حق است، نشاط مردم هم حق است، دروغ نگفتن هم حق است تهمت نزدن هم لازم است.

** در این 41 سال سخت‌ترین ایام، این این ماه‌های اخیر بوده است

وی با اشاره به اینکه باید در این هفته وحدت دست به دست هم دهیم، ادامه داد:  می‌دانید کشور در شرایط سخت و پیچیده است؛ اگر از آغاز انقلاب اسلامی در نظر بگیریم و تا امروز که سال ۹۸ است، جلو بیاییم در این چهل و یکسال سخت ترین سال‌ها این روزهای اخیر و این ماه های اخیر بوده است.

رئیس جمهور بیان داشت: شما بگویید از اول انقلاب تا الان کی بوده است که ما برای فروش نفت و حرکت کشتی ها نفتکش مشکل داشته باشیم؟ یک بار در جنگ تحمیلی بعثی ها علیه ایران در سال ۶۴ دوهفته نفت ما قطع شد آن هم به خاطر این بود که خارک دچار بمباران شد و دیگر هم تا آخر جنگ تکرار نشد.

وی تصریح کرد: ما فردای این بمباران با آیت الله هاشمی رفسنجانی که آن موقع فرمانده جنگ بودند به خارک رفتیم و خسارت‌ها را دیدیم و همان حادثه باعث شد که مسئولین عالی کشور تصمیم گرفتند ستاد پدافند کل کشور را تشکیل دهند برای اینکه این حادثه دیگر تکرار نشود این تشکیلات در آبان ۶۴ بوجود آمد  و بحمدالله در سایه تلاش همه رزمندگان دیگر آن حادثه تکرار نشد.

** یک نفر ناآشنا به بودجه می‌گوید نفت نفروشیم 

رئیس جمهور اظهار داشت: یک نفر نا آشنا به بودجه می‌گوید خب نفت نفروشیم و بعداً می فروشیم؛ اشکال ندارد، همه معادن و منابعی که استفاده می کنیم درش را ببندیم و بعد ها استفاده کنید. زمین کشاورزی هم می توان مهر و موم کرد و بعدها کاشت کنیم و گازی را هم که به مردم می‌دهیم ببندیم و بعداَ استفاده کنیم.

** در را قفل کردن هنر نیست

رئیس جمهور اظهار داشت: منابع بزرگ خداوند برای استفاده است. در را قفل کردن هنر نیست باز کردن هنر است. برای اینکه بدانید؛ در سال ۹۰ و ۹۱ که تحریم فشار آورد و فروش نفت ما کمی کاهش پیدا کرد و بعد از برجام نفت آزاد شد یعنی از یک میلیون بشکه نفت به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیدیم. چاه‌ها را همه بسته بود آن‌ها را باز کردیم و تعمیر و آماده شد، ۸۰۰ میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌ها را از نو درست کنیم.

وی در این باره اضافه کرد: در سال ۹۵ بالاترین فروش نفت را داشتیم که به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید و سال نود رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بود.

وی با اشاره به بحث های فنی چاههای نفت گفت: وقتی امروز کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می شود، چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ ما بودجه سالیانه‌مان حدوداً ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است، البته امسال این رقم امسال کمی از این بالاتر هم می‌رود.

رئیس جمهور گفت: دولت ۴۵۰ هزار میلیارد برای حل مشکلاتی مثل حقوق بازنشستگان، معلمان، کارمندان، حل مشکل معلولین و خدمات می‌دهد. در این شرایط ما دو نیاز داریم اول نیاز به ریال داریم برای اینکه کشور را اداره کنیم. این ۴۵۰ هزار میلیارد از کجا به دست می آید؟

** «بی مایه فطیر است» بدون پول نمی‌توان کار کرد

روحانی خاطر نشان کرد: این که می‌گویند دولت باید این کار را بکند چرا کار نکرد؟ و چرا این کار را با تأخیر انجام داد؟ «بی مایه فطیر» است بدون پول نمی‌توان کار کرد؛ چقدر می‌توانیم مالیات بگیریم؟ همه مردم کمک کنند و همه به این وظیفه شرعی عمل کنند که مالیات یک امر واجب است؛ ما فکر می‌کنیم زکات و خمس واجب است و مالیات مستحب و مکروه است و می‌توان از آن فرار کرد؛ در حالی که مالیات واجب است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رهبری به وی گفته‌اند که پرداخت مالیات واجب شرعی و قانون است، اظهار داشت: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بگیریم ۱۵۰ هزار میلیارد است، البته وزارت اقتصاد نظرش ۱۴۰ هزار میلیارد است. از آن ۴۵۰ هزار تنها ۱۵۰ هزار برای مالیات است؛ پس بقیه چی؟

روحانی افزود: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از کجا بیاوریم؟ درآمد عوارض گمرکات ما حدوداً ۲۰ هزار میلیارد است، که ممکن است سال آینده بیشتر شود. یک سری درآمدهای متفرقه داریم آنها را هم کنار هم قرار دهیم درآمد اصلی که کشور را اداره می کند پول نفت است. ما اگر امروز در شرایط عادی بودیم در سال به طور متوسط ۶۰ میلیارد دلار نفت می فروختیم.

وی ادامه داد: ۶۰ میلیارد دلار را اگر دلار با نرخ ۱۰ هزار تومان محاسبه کنید ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود دو برابر به شما پول می دهد حالا این که پول نفت را کجا مصرف کنیم کجا مصرف نکنیم بحث دیگر است.

روحانی با طرح این سوال که چطور باید کشور اداره شود؟ بیان داشت: این همه که تلاش می‌کنیم ۳۰ درصد درآمد کشور از مالیات و عوارض گمرکی است در حالی که در دنیا معمولاً ۷۰ تا ۸۰ درصد از مالیات حتی در برخی کشورها ۱۰۰ درصد از مالیات است در همین کشور ترکیه پرسیدم گفتند صد درصد درآمد کشور از مالیات است.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم باید همکاری کنند و وظیفه خودشان را دادن مالیات بدانند. مالیات را می‌دهیم و می‌گیریم مالیات را که هوا نمی ریزیم؛ مالیات می دهیم امنیت، آموزش، بهداشت، درمان و محیط زیست و انرژی می‌گیریم. هر چه در این زمینه کم کاری شود به ضرر ما است اصلاً فکر کنید به اندازه کافی پول ریالی داریم شما نیاز به ارز خارجی هم دارید یک‌سری واردات و خدمات با ارز خارجی محقق می شود.

وی ادامه داد: مردم به خارج می‌روند به کربلا می‌روند اینها همه ارز می‌خواهد افرادی در خارج داریم که با آنها حقوق و مستمری می‌دهیم اینها همه خدمات می‌شود این چیزی که ما نیاز داریم در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نیاز ارزی کشور است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نیازهای کشور برای واردات وجود دارد بخشی از این واردات بر دوش دولت است و جزو وظایف دولت واردات کالاهای اساسی است که چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌شود البته خود دارو و کالاهای اساسی ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وی بیان داشت: ۱۵ میلیارد دلاری که در سال برای واردات کالای اساسی مصرف می کنیم با ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهیم در بازار آزاد ممکن است این نرخ ۱۱ هزار تومان باشد و در سامانه نیما نرخ دیگری است چرا سوبسید می‌دهیم؟ چون اگر ندهیم این دارو و خدمات پزشکی گران می شود.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ برخی از نمایندگان مجلس و اقتصاد‌دانان از پارسال به ما می‌گفتند این ۴۲۰۰ تومان را کنار بگذاریم بله شاید خواص زیادی دارد وقتی ارز ما دو نرخی است هر کاری کنیم یک فساد و سوء‌استفاده‌هایی گوشه کنار می شود؛ گاهی متوجه می‌شویم که طرف را می‌گیریم گاهی هم ممکن است نتوانیم مدارک لازم را برای فرد داشته باشیم.

وی با اشاره به موضوع دلار ۴۲۰۰ تومانی اضافه کرد: محاسبه کردیم و دیدیم که اگر به نرخ آزاد ارز را  برگردانیم اجناس ضروری مردم در بازار دو برابر می‌شود و آن پولی که بعد می خواهیم به مردم تحت عنوان یارانه یا هر چیز دیگر برگردانیم نمی‌تواند کمک کند. شاید ما بیش از ۱۰۰ ساعت در جلسات با اقتصاد دانان و وزرا بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که البته ممکن است یک زمانی قیمت ارز را تغییر دهیم و الان هم یک خروج تدریجی برخی کالاها را مدنظر قرار دادیم.

روحانی بیان داشت: خواستم بگویم اداره کشور نیازمندیهایی دارد؛ وقتی دشمن برای ما مشکل ایجاد می کند حرکت کند می شود بعد شما به ما می‌گویید که طرح‌های عمرانی که در کرمان قول داده بودید ۸۰ درصد انجام شده ۲۰ درصد انجام نشده درست می گوید علت کندی این است که ما آن امکانات مالی لازم را در اختیار نداریم. اداره کشور در سخت‌ترین شرایط است البته ما متزلزل و نگران نیستیم.

** هر چه به دولت فشار بیشتر شود یعنی خدا ما را دوست داشته است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر چه به دولت فشار بیشتر شود این بدان معناست که خدا ما را دوست داشته و دوست داشته که سنگین‌ترین بار را بر عهده ما بگذارد، گفت: برخی که انتقاد ناروایی به وزرا وارد می‌کنند و وزرا در دولت ناراحت می‌شوند می‌گویم این کار برای آخرت نعمت است و خدا برای شما درست کرده است. آن بیچاره یک گناه بزرگ برای خودش خریده و به شما تهمت زده است و به حیثیت شما لطمه زده است خداوند آن را جبران می کند شما نگران نباشید.

وی بیان داشت: اگر هدف ما برای خداست نباید از این چیزها بترسیم اگر هم برای خدا کار نمی‌کنیم از اول آمدن اشتباه بوده است. اما این بار سنگین را بر دوش گرفتیم و با امید به حق و اتکال به خداوند هیچ تزلزلی نداریم.

روحانی گفت: تمام پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بر این بوده است که وضع ۹۷ به ۹۸ برسد فاجعه می شود تورم سه رقمی می شود و چه چیزهایی که نمی شود برخی از این اقتصاددان با خودمان ملاقات کردند و به خود من هم همین را می‌گفتند؛ من گفتم برادر عزیز این چنین نیست؛ اقتصاد یک علم بسیار پر پیچ و خمی است که اگر کسی یک تکه از اقتصاد را بداند نمی تواند قضاوت کند، هر کس که سیاست بین الملل و روابط بین‌الملل را ندارد و سیاست داخلی ایران و روحیه مردم را نداند نمی‌تواند با فرمول اقتصادی موضوع را حل کند.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: الحمدلله آمدیم وارد سال ۹۸ شدیم، از اردیبهشت نشانه‌های فتح و پیروزی را دیدیم، ماه به ماه تورم ما مقداری کاهش یافت بعد اشتغال هم یک رقم بسیار بالا و دنیا متعجب شد که ما در یک سال اخیر بیش از ۸۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کرده‌ایم.

وی بیان داشت: کار بزرگ انجام شد. البته مردم در رنج هستند، در شرایط فشار از اوایل سال ۹۷ عده‌ای به ما می‌گفتند  که شما هیچ راهی ندارید مگر اینکه اجناس را کوپنی کنید. بعضی ها خیلی روی این سیستم اصرار داشتند و در جلسه بحث کردیم که جنس به اندازه لازم در بازار وجود داشته باشد و مردم حس کنند جنسی که می‌خواهند هست و باید احساس ثبات کنند و احساس کنند روند، یک کشور عادی و امیدبخش است.

روحانی اظهار داشت: ما انبارهای کالاهای استراتژیک را برای یک سال بررسی می‌کنیم تا مشکلی نداشته باشیم، اما قدرت خرید مردم پایین آمده است؛ من خیلی رُک و پوست‌کنده به شما گفتم که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول نفتی که باید در دست باشد چیز کمی است و زیاد در دست ما نیست.  کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم امسال یعنی سال ۹۸ به حقوق آنهایی که حقوق بگیر ثابت هستند اضافه کردیم البته کارگرها بیش از ۳۰ درصد و کارمندها حدود ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده برای حقوق بگیران ثابت کارمندان و کارگران مقداری افزایش حقوق وجود خواهد داشت، خاطر نشان کرد: حتماً حقوق و درآمد مردم را بالا خواهیم برد. کار بعدی این است که ما یک بسته حمایتی در اختیار خانواده‌های بگذاریم که یک مقدار فشار روی آنها بیشتر است.

روحانی افزود: این کار یکی از مشکلات دولت است، زیرا اگر بخواهد بگوید در این کشور چند خانواده وضعشان خوب ـ خوب است، چند خانوار خوب است، چند خانوار میانه است و چند تا خانواده مشکلشان زیاد هست، طبقه‌بندی وجود ندارد نه اینکه نمی توانیم دست یابیم؛ نه، الان ندارد.

روحانی بیان داشت: من هم برایم خیلی سخت بود که اجازه بدهم در زندگی مردم سرک بکشیم من همیشه از اول دولت یازدهم تا الان با سرک کشیدن در مسائل مالی و زندگی خصوصی مردم مخالفت کردم البته سرک کشیدن در زندگی اقتصادی و خصوصی مردم یک منافع  و یک ضرر‌هایی دارد تا به حال هم زیر بار این کار نرفته‌ایم.