تلاش می‌کنیم از افزایش «مویرگی» قیمت‌ها جلوگیری کنیم

 حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزارت صمت امروز در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی تأثیر افزایش قیمت بنزین بر نتایج قیمت کالاها و خدمات، گفت: بخشی از اقدامات ستاد تنظیم بازار در بخش تأمین کالاها بود که در این بخش عمده اقدامات ما قبل از اجرای طرح افزایش قیمت انجام شد. در این راستا فراوانی کالاهای استراتژیک و تأمین به موقع این کالاها، موجب کاهش تبعات افزایش قیمت بنزین شد.

اخبار سیاسی- وی افزود: از اردیبهشت ماه سال ۹۸ با همکاری بانک مرکزی و گمرک اقدامات ویژه ای برای تأمین کالاهای استراتژیک و اساسی انجام شد و ذخایر راهبردی کالاهای کشور تأمین شد.

قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه تأمین و فراوانی کالاها بخش عمده ای از تبعات افزایش قیمت بنزین را مدیریت کرده است، اظهار داشت: در بخش شبکه های توزیع، ستاد تنظیم بازار همه تلاش خود را مصروف داشت تا همه بازیگران شبکه توزیع هماهنگی و همکاری کامل داشته باشند. هیچ کدام از تخفیف ها و حراج های فروشگاهی متوقف نشده است.

در ادامه جلسه، علی لاریجانی گفت: با این تمهیداتی که گفتید فکر می کنید، بازار را کنترل کرده اید؟ که خیابانی گفت: بله

وی افزود: بر حلقه تأمین و توزیع کالا نظارت می کنیم. ۴ هزار و ۳۰۰ بازرس روزانه ۳۰ هزار بازرسی انجام می دهند تا موج سواری از طرف سوءاستفاده کننده برای افزایش قیمت ها انجام نشود.

قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به هر حال تأثیر ناچیزی بر افزایش قیمت ها خواهد داشت،تصریح کرد: ما تلاش می کنیم موج انتظارات تورمی بر قیمت کالاها تأثیر نگذارد.

خیابانی با اشاره به اینکه با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، بنزین از بخش مصرف به بخش تولید و کارآفرینی هدایت شده است،افزود: تلاش داریم اگر سهمیه ها به موقع واریز شود اثرات افزایش قیمت بنزین در بحث خدمات سفرها را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم با اختصاص سهمیه ویژه به وانت بارها و کامیونت ها از افزایش مویرگی برخی قیمت ها جلوگیری کنیم.

قائم مقام وزارت صمت در پایان گفت: از ۷۳ قلم کالای اساسی ۴۳ درصد ثابت، ۳۰ درصدکالا کاهشی و ۲۰ درصد یک تا ۵ درصد افزایش قیمت داشته و ۷ درصد بالای ۵ درصد افزایش قیمت داشته است.