سفر بن علوی در راستای کاهش تنش های منطقه ای بود

 مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران، گفت: روابط تهران و مسقط تاریخ دیرینه‌ای دارد و عمان با سیاست تنش زدایی خود در منطقه ماهیت و جایگاه خوبی نزد کسب کرده، همچنین مناسبات دو جانبه‌ای که در این بین وجود دارد، روابط تهران ـ مسقط را نسبت به سایر کشور‌ها از یکدیگر متمایز کرده است.

اخبار سیاسی- او افزود: عمان از دیرباز در راستای کاهش تنش و ایجاد زمینه‌های مشترک حرکت کرده و جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به این تحرکات نگاه مثبتی داشته است، از این رو علاوه بر توسعه روابط دو جانبه ، مسقط در چند بخش دیگر هم در راستای کاهش  تنش بین ایران و غرب نقش‌هایی ایفا کرده است.

نعیمی با بیان اینکه عمان در راستای پایان بحران دردناک یمن نقش مثبتی ایفا کرده است، تصریح کرد: مسقط با ارتباط با طرفین جنگ یمن یعنی عربستان و در مقابل هم انصارالله و دولت یمن، برقرار کرده البته پیش از این هم صحبت‌ از پادرمیانی مسقط با فرستادن هیئت‌هایی به عربستان مطرح بوده است، همچنین با ایران هم در راستای کمک به پایان جنگ یمن رایزنی کرده بود، کشور ما هم  مانند همیشه هرگونه اقدامی که در جهت خاتمه  این وضعیت فاجعه بار باشد را با  استقبال قبول کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:بخش مهم سفر بن علوی به ایران رایزنی درباره صلح هرمز یا همراهی و همکاری امنیتی_سیاسی بین کشور‌های حوزه خلیج فارس بوده است که با توجه به مشورت‌هایی که عمان با طرف‌های ذی ربط داشته  در این سفر پیام‌هایی به کشور ما منتقل کرده است.

او افزود: اگرچه به صراحت تاکنون چشم انداز رایزنی بین تهران و مسقط مشخص نیست، اما این دیدار ها در مرحله‌ای قرار دارد که عمان دیدگاه‌های طرف‌های مختلف را منتقل می‌کند و با یک نگاه مثبت سعی دارد٬ وضعیت بحرانی و تنش ناخوشایندی که در منطقه در حال افزایش است و کشورهایی مانند آمریکا هم به آن دامن می‌زنند را تحت کنترل در بیاورد و در آینده هم روند مثبتی را طی کند.

«یوسف بن‌علوی» وزیر امورخارجه عمان ۳۰ اردیبهشت ماه به منظور انجام سفری چند ساعته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد، همچنین پنجم مرداد ماه نیز برای دومین بار به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد و این سومین سفر بن علوی به تهران ظرف ۸ ماه گذشته است.

وزرای خارجه ایران و عمان شهریور سال‌جاری نیز در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کرده بودند، همچنین بن علوی هفته گذشته نیز در سفر به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده بود.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور سفر یوسف بن‌علوی به تهران جدا از روابط دوجانبه، موضوع ابتکار صلح هرمز است که در یک ماه اخیر به کانون رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. روزنامه کویتی الجریده پنجم آذر ماه در مطلبی از سفر وزیرخارجه عمان به تهران خبر داد و نوشت که قرار است «یوسف بن‌علوی» برای ابلاغ موافقت کشورش با طرح صلح هرمز به تهران سفر کند. رئیس‌جمهوری ایران اخیرا در نامه‌ای به سران شورای همکاری با ارائه طرح ابتکار صلح هرمز، همسایگان جنوبی را به گفت‌وگو دعوت کرده است.