تمایل عربستان و امارات به مذاکره با ایران

 آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، با راه اندازی تشدید پروژه ایران هراسی تلاش نمود تا موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه را به خطر انداخته و همسایگان را علیه ایران بشوراند.

اخبار سیاسی- پروژه ای که به مرور زمان و با مشخص شدن ماهیت سیاست های آمریکا شکست خورد.

در همین زمینه، دیوید ایگناسیوس، گزارشگر و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» که به منطقه رفت‌و‌آمد دارد، نوشت:

"به رغم تابستانی مملؤ از رویارویی و تقابل در خلیج فارس، اکنون عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشغول بررسی احتمال گفت‌وگو با تهران و متحدانش برای کاهش تنش‌ها در یمن و دیگر نقاط هستند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر مایل به مذاکره با ایران و نیروهای نیابتی‌اش هستند زیرا که اعتماد پیشین خود به آمریکا را به عنوان یک محافظ نظامی مورد اعتماد از دست داده‌اند.

این یکی از هزینه‌هایی است که سیاست نابهنجار دونالد ترامپ به همراه داشته است: رییس‌جمهوری ایالات متحده از یک سو در مورد بمباران کردن ایران و از سوی دیگر به کرات درباره دیدار با سران ایران توییت کرده است. به همین خاطر، کشورهای سرگردان حاشیه خلیج فارس هر چه بیشتر به سوی دیپلماسی  و تکیه بیشتر بر روسیه و چین متمایل می‌شوند."

بلومبرگ هم در مطلبی  به تغییر موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران پرداخته است.

بلومبرگ می‌نویسد:

" ائتلاف به رهبری عربستان که از سال ۲۰۱۵ با شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در جنگ است، روند آزاد کردن حوثی‌های زندانی را برای پایان دادن به این نزاع آغاز کرده است. عمان نیز بی سر و صدا میزبان نشستی در سطح بالاست که افراد مطلع و حتی حسن روحانی ، رئیس‌جمهوری ایران نیز آن را یک کانال مستقیم برای گفت‌وگو با امارات متحده عربی دانسته‌اند.

امیرنشین‌های منطقه خلیج فارس، هراسان از چشم‌انداز یک جنگ فاجعه آفرین با ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه در حال بررسی مجدد استراتژی خود هستند. امارات متحده عربی، که مدل اقتصادی آن عمدتا بر ارتباطات بین المللی‌اش متکی است به سرعت دریافته است که بیش از سایرین از یک درگیری و افزایش تنش نظامی متضرر می‌شود. امارات متحده عربی بیشتر سربازانش را از یمن تا پایان تابستان امسال خارج کرد."

بلوبرگ در ادامه به حملات به تاسیسات نفتی عربستان اشاره می‌کند و به نقل از دیوید رابرت، استادیار کالج کینگ لندن می‌نویسد: «حملات این پندار را که یک چتر امنیتی سحرآمیز آمریکایی وجود دارد، خدشه دار کرد. حباب ترکیده شد.»