ساجدی: منتظر فرجام برجام بودن فرصت‌های طلایی را از ما می‌گیرد

  ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اروپایی‌ها هیچ اقدامی در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران هم انجام ندادند، گفت:   اینستکس و آنچه اروپایی‌ها وعده دادند تاکنون عملاً نتیجه‌ و سودی نداشته است و آنها  به نوعی با ایران وقت می‌گذرانند.

اخبار سیاسی- او افزود: ایران برای مقابله با اروپایی‌ها با کشور‌های شرقی صحبت می‌کند؛ اروپایی‌ها بدون اجازه آمریکا کاری نمی‌کنند، بنابراین در انتظار اروپا  و فرجام برجام بودن نه‌تنها سودی نخواهد داشت، بلکه فرصت‌های طلایی را هم از دست ما خواهد گرفت.

 ساجدی در پاسخ به این سوال که  برقراری ارتباط بیشتر با کشور‌های همسایه آسیایی چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد، تصریح کرد: آسیای میانه با حدود ۵۶۰ میلیون نفر جمعیت و بازارها‌ی مشترک، می‌تواند نوعی بازار اقتصادی برای ایران باشد؛ اگرچه آمریکا در کشورهای این منطقه نیز  نفوذ دارد و کشورهای مذکور منطقه هم هنوز قولی به ایران نداده‌اند، ولی به نظر می‌رسد با ارتباط بین ایران و کشورهای آسیای میانه اوضاع می‌تواند به صورت قطره چکانی تا حدودی برای ما را تغییر کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کنیم که ارتباط با کشورهای آسیای میانه و شرقی در بلندمدت نتیجه می‌دهد و الآن باید توجه‌ها را به داخل منطقه متمرکز کنیم و من بعید می‌دانم در کوتاه مدت جواب دهد.

 او در پایان تاکید کرد: ما کشوری داریم که با ۱۴ کشور جهان همسایه است و منابع بزرگ نفت و گازی دنیا را داراست، بنابراین نباید وضعیت مردم به این صورت باشد؛ اگر ما توجه را به داخل منطقه خاورمیانه متمرکز کنیم، با توجه به بازار‌های مشترک منطقه‌ای و قدرت‌های موجود، می‌توانیم در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

گفتنی است؛ پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام ، بسیاری از شرکت‌های کشورهای اروپایی به ناچار قراردادهای خود را با ایران بهم زدند و دولت‌های اتحادیه اروپا نیز برای قریب به دو سال وعده راه‌اندازی شبکه‌ای به نام اینستکس با ایران را دادند تا تهران بتواند نفت خود را بفروشد؛ در نهایت تاکنون رفتار و عمل قابل توجهی از کشورهای غربی دیده نشده است.

ایران نیز در راستای سیاست نگاه به شرق، در حال گسترش و تعمیق روابط خود با کشورهای شرقی و منطقه است.