روزهای آینده شاهد امضا توافقنامه های بین تهران و توکیو خواهیم بود

  حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل  درباره مذاکرات فشرده و سنگین ایران و ژاپن ، گفت: پکن ثابت کرده که خواهان برقراری همکاری اقتصادی مشترک با تهران است و آنچه در جریان سفر روحانی به ژاپن روی داده در دو حوزه سیاسی و اقتصادی قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود.

اخبار سیاسی- کارشناس مسائل بین الملل  عنوان کرد: باتوجه به اینکه ایران تمایل دارد رابطه اقتصادی در حوزه تبادلات تجاری و فناوری گسترده‌ای با ژاپن داشته باشد و در این راستا همکاری‌ها می‌تواند در سطح بسیار بالایی رشد کند، در نتیجه می‌توان گفت که در ۹ دهه گذشته روابط  تهران و توکیو به خوبی فعال بوده است.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به توکیو تصریح کرد: طی روز‌های آینده توافق نامه‌های بسیار مهمی بین تهران و توکیو امضاء خواهد شد و موضوع برجام که اکنون بخشی از سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن را تشکیل داده، این است که احتمالا توکیو طرحی را برای نجات برجام ارائه داده که از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

هانی زاده با بیان اینکه ژاپن معتقد است که برجام باید به عنوان یک توافق نامه برد_ برد تعریف شود و جایگاه خود را پیدا کند، گفت:اکنون شرایط جدیدی در حوزه برجام به وجود آمده است و احتمال می‌رود که آمریکایی‌ها پیام مثبتی برای ایران از طریق توکیو ارسال کرده‌اند و پیشنهاد‌های ژاپن برای انجام تعدیلاتی بر روی برجام مطرح شده که اکنون در دست بررسی است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تیم کارشناسی ایران با همکاری طرف‌های ژاپنی در حال بررسی نقطه نظرات ژاپن و آمریکا پیرامون برجام است و اتفاقات مثبتی در حال شکل گیری است که نتایج آن در روز‌های آینده در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و حوزه برجام شکل خواهد گرفت.

او تاکید کرد: ژاپن کمتر در رخداد‌های منطقه‌ای و جهانی حضور داشته، ولی اقتصاد آن مبتنی بر آرامش، امنیت منطقه و جهان است و منافع آن‌ها در حاکم بودن آرامش در منطقه محقق می‌شود تا بتواند تعامل اقتصادی مثبتی با کشور‌های منطقه مثل ایران داشته باشد.

هانی زاده افزود: ژاپن تلاش می‌کند تا آنجایی که می‌تواند از گسترش تنش‌ها در منطقه به خصوص در حوزه خلیج فارس جلوگیری کند و به همین دلیل می‌کوشد که نقش میانجی بین ایران و واشنگتن داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل در مورد اعزام نیرو‌های دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه، تصریح کرد:رئیس جمهور کشورمان در همین راستا به طرف‌های ژاپنی تضمین‌ها و اطمینان‌های لازم را داده و تاکید کرده که ایران قادر است امنیت خلیج فارس را تامین کند.

او افزود:به نظر می‌رسد که ژاپن تمایلی به پیوستن به ائتلاف آمریکا یا هرمز نداشته و علاقه دارد همچنان بین تهران و واشنگتن بی طرف بماند. همچنین با توجه به اینکه ترامپ وضعیت روشنی ندارد و اکنون با یک بحران سیاسی در داخل آمریکا مواجه است احتمالا ائتلاف پیشنهادی آمریکا برای تامین امنیت خلیج فارس با شکست مواجه شده و واشنگتن نخواهد توانست یک ائتلاف جهانی برای تسلط بر خلیج فارس ایجاد کند.

در واپسین روز‌های پاییز به مناسبت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن شاهد سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به توکیو بودیم. این کشور همواره ثابت کرده که خواهان برقراری همکاری اقتصادی مشترکی با تهران است و این سفر هم در پاسخ به سفر نخست وزیر ژاپن که در خرداد امسال به تهران آمده بود انجام شده است. امسال به دلیل نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور و تحولات اخیر، مانند فشار‌ها و تحریم‌های ناعادلانه‌ای که خروج آمریکا از برجام برای کشورمان به همراه داشته است، ایران و ژاپن مذاکرات سنگین و فشرده‌ای را در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و مباحث مربوط با برجام و اعمال فشار‌های واشنگتن را در دستور کار روز‌های آتی خود قرار داده اند.

این رایزنی‌ها در شرایطی دنبال می‌شود که مدت زیادی تا برداشتن پنجمین گام کاهش تعهدات برجانی تهران باقی نمانده است.