استیضاح ترامپ برای آمریکا سرنوشت ساز است

 کیومرث یزدان پناه استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تهران و کارشناس سیاست خارجی درباره جنجال استیضاح دونالد ترامپ اظهار کرد: استیضاح ترامپ توسط کنگره یکی از مسائلی است که   افکار عمومی آمریکا را درگیر کرده است .

اخبار سیاسیاو ادامه داد: باتوجه به ساختار سیاسی حاکم در کشور آمریکا هرچند که این استیضاح با قدرت و جدیت توسط بخش قابل توجهی از نمایندگان کنگره از جمله نمایندگان مخالف عنوان شده انتظار می رود با توجه به ساختار سیاسی آمریکا محکومیت رئیس جمهور فعلی آمریکا در فرآیند استیضاح کار دشواری باشد همچنین تصمیم گیری سنا و کنگره مبنی بر کنار گذاشتن  ترامپ  از مسند ریاست جمهوری بعید به نظر می‌رسد. رسیدن آنها به نتیجه ای بر خلاف آنچه گفته شد، نشان دهنده آن است که در هر صورت ساختار سیاسی آمریکا به پایان کار ترامپ از طریق استیضاح اطمینان کامل داشته و این جریان را به نفع ایالات متحده آمریکا می‌داند.

یزدان پناه اضافه کرد: اگر جریان استیضاح به  برکناری  ترامپ منجر نشود و او به اصطلاح  از این آزمایش  جان سالم به در ببرد، طبیعتاً این شانس پیش پای ترامپ  قرار خواهد گرفت که با شتاب بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پیش برود. مسلماً این فرآیند به ضرر جناح رقیب خواهد شد که اگر استیضاح اجرایی نشود، با توجه به شرایط حال حاضر آمریکا می‌تواند او را قوی‌ترکند تا با قدرت بیشتری با توجه به پیشینه سیاسی وی در انتخابات حضور پیدا کند.

کارشناس  مسائل بین الملل عنوان کرد: مسلماً استیضاح  ترامپ شرایط سرنوشت‌سازی را برای آینده سیاسی آمریکا رقم می‌زند، در همین راستا بسیاری از تحلیلگران آمریکایی هم دچار تضاد و دوگانگی در نوع تحریم‌های خود نسبت به سرنوشت سیاسی آمریکا شده‌اند،تحرکات ترامپ در حوزه سیاست خارجی بسیار هنجار‌شکنانه بوده و این کشور را در روابط بین‌الملل با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

او ادامه داد: تنش های رقیبان بزرگ آمریکا مانند چین علیه آمریکا را افزایش و او را عملاً در مقابل متحدان اروپایی خود به ویژه متحدان عضو ناتو قرار داده، اینها مسائلی است که نمایندگان کنگره و سنا به خوبی آن را درک می کنند. با توجه به تلاش برای حذف ترامپ از قدرت حداقل باید ۷۰ نفر از ۱۰۰ عضو سنا به محکومیت او رأی دهند با توجه به ترکیب کرسی‌های سنا بعید به نظر می‌رسد. می توان گفت استیضاح نمی‌تواند نتیجه دخواه دموکرات ها را درپی داشته باشد، در واقع ساختار آمریکا این اجازه را برای تغییرات بنیادی ندارد.

یزدان پناه درباره  احتمال حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار کرد: اگر استیضاح به نتیجه نرسد و ترامپ از آن با موفقیت بیرون بیاید مسلماً او مجدداً برای انتخابات بعدی شرکت خواهد کرد و به نوعی می‌توان گفت شاید پیروزی او در انتخابات ۲۰ ۲۰ با غلبه بر استیضاح تضمین شده خواهد بود.

مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام بامداد روز پنجشنبه طرح استیضاح رئیس جمهور این کشور را با اکثریت آراء تصویب کرد. این رأی گیری در حالی به تصویب رسید که هیچ یک از اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان به این دو مفاد طرح استیضاح ترامپ رأی ندادند. ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل ودومین رئیس جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس جمهور)، سومین رئیس جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود. ترامپ با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» روبروست.

نتایج نظرسنجی جدید پولیتیکو/ مورنینگ کنسالت نشان داد ۵۲ درصد از شرکت کنندگان با تصمیم مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهور موافق بوده و ۵۱ درصد نیز اعلام کردند با حذف او از قدرت از طریق مجلس سنا موافق هستند.

با این حال ۴۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با استیضاح ترامپ مخالف بوده و ۴۲ درصد نیز با حذف او از قدرت مخالف هستند. در عین حال ۸۵ درصد از حامیان حزب دموکرات اعلام کردند استیضاح رئیس جمهور را تائید می‌کنند، اما تنها ۱۷ درصد از حامیان حزب جمهوری خواه نظر مثبتی در این باره داشتند. در میان رای دهندگان مستقل ۴۸ درصد با استیضاح موافق بوده و ۴۱ درصد نیز اعلام مخالفت کردند.