موسوی: ظریف عصر امروز از مسکو به پکن می‌رود

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه ظریف در مسکو حضور دارد، امروز (دوشنبه) اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، عصر امروز (دوشنبه) از مسکو عازم پکن خواهند شد.

اخبار سیاسی- موسوی گفتگو و رایزنی در خصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را هدف از این سفر برشمرد.

به گزارش فارس، شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد که «محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک دیدار رسمی به دعوت وانگ یی وزیر خارجه چین در تاریخ 31 دسامبر (10 دی ماه) به چین سفر می‌کند».

شوانگ گفت که ظریف و وانگ با تمرکز بر «برنامه هسته‌ای ایران و دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

این مقام چینی توضیح داد: «چین و ایران قصد دارند تلاش‌های مشترکی را در جهت حفظ توسعه پایدار روابط دوجانبه، حفظ برجام و تضمین صلح و ثبات خلیج فارس صورت دهند».(بیشتر بخوانید) 

شوانگ همچنین تصریح کرد که جزئیات دیدار ظریف و گفت‌وگوها با وزیر خارجه چین بعداً منتشر خواهد شد.

محمدجواد ظریف به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی و سید عباس موسوی سخنگوی وزرات خارجه شب گذشته (یکشنبه) برای انجام رایزنی‌های مستمر دوجانبه به مسکو رفت و ظهر امروز (دوشنبه) با سرگئی لاوروف همتای روس خود در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه به گفتگو نشست.

ظریف و لاوروف درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه، افغانستان و برجام به رایزنی پرداختند.

وزیر خارجه ایران در این دیدار گفت: برخلاف آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهایش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند و نمونه موفق آن روند آستانه بود.(اینجا بخوانید)

سفر ظریف به مسکو بیست و هشتمین سفر او طی شش و نیم سال دوران وزارتش است.

ایران، روسیه و چین روز جمعه رزمایش دریایی مشترکی را در شمال اقیانوس هند آغاز کردند که این رزمایش دیروز یکشنبه پایان یافت.