حجم ویدیو: 15.55M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59

صبح شنبه ۲۱ دی ماه بود که ستاد کل نیروهای مسلح اطلاعیه بسیار مهمی در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ منتشر کرد و تنها به فاصله چند ساعت بعد از این بیانیه بود که سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و با صداقت و شجاعت به تشریح ابعاد موضوع و چرایی و چگونگی رخ دادن این حادثه ناگوار پرداخت و در ابتدای گفتگویش با مردم تاکید می‌کند این بار آبرویم را با خدا معامله کردم.

اخبار سیاسی- سردار حاجی زاده در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد: «موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعاً برای خودم آرزوی مرگ کردم، ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم».

حادثه ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنان کشورمان نباید باعث شود کارنامه درخشان فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نادیده گرفته شود. کارنامه‌ای که نه تنها در حوزه «نظامی» بلکه در حوزه «اقتصادی» نیز باید بررسی شود تا مشخص شود اقدامات و توانمندی‌های سردار حاجی زاده نه تنها به حوزه «دفاعی-امنیتی» خدمت کرده است بلکه اثرات بارزی را هم در «اقتصاد» و معیشت مردم می‌گذارد. بر همین اساس ابتدا با بررسی اجمالی کارنامه درخشان سردار حاجی زاده، به بررسی اثرات خدمات وی در حوزه «اقتصاد و معیشت مردم» نیز می‌پردازیم.

دوران درخشان نیروی هوافضای سپاه با فرماندهی سردار حاجی زاده

سردار حاجی زاده پس از شکل‌گیری نیروی هوا فضای سپاه در مهرماه ۱۳۸۸ به‌عنوان نخستین فرمانده این نیرو منصوب شد. او ده‌سال است که فرماندهی نیرویی هوا فضای سپاه را بر عهده دارد و در این مدت این نیرو و توانمندی‌های به وجود آمده در این حوزه عامل اصلی قدرت سخت و بازدارنده ایران اسلامی است و به اعتراف بسیاری از صاحب نظران توان موشکی ایران یکی از مهمترین و کارآمدترین عوامل در قدرت بازدارندگی کشور است.

نقطه‌زن شدن موشک‌های بالستیک

سردار حاجی زاده در دوران مسئولیت خود تحولی عظیم را در نیروی هوا فضای سپاه به وجود آورده است و این نیرو را در بعد کمی و کیفی ارتقا قابل توجه و مشهودی داد است؛ که از آن جمله می‌توان به ارتقای دقت هدف گیری و نقطه‌زن شدن موشک بالستیک و زمین به زمین اشاره کرد، توانمندی و دانشی که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز از آن بی بهره هستند.

پیوستن ایران به باشگاه دارندگان موشک‌های کروز زمین به زمین

پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نیروی هوا فضا سپاه که از سال‌های بعد از انقلاب و با تلاش افرادی همچون شهید حسن تهرانی مقدم آغاز شده بود در دوران مسئولیت سردار حاجی زاده سرعت بیشتری به خود گرفت و ایران توانست به باشگاه دارندگان موشک‌های کروز زمین به زمین بپیوندد. از سوی دیگر در حوزه رادار سامانه‌های پدافندی نیز دستاوردهای قابل توجه و ویژه ای به دست آمد و بخش اعظمی از این سامانه‌ها بومی شد که یک نمونه آن سوم خرداد است.

تولید و بکارگیری پهپادهای پیشرفته

پهپاد های رزمی و شناسایی که از دانش و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار هستند، در زمان فرماندهی سردار حاجی زاده تولید، تسلیح و به‌کارگیری شد و ایران به دارنده بزرگترین ناوگان پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن در منطقه تبدیل شد.

حملات موشکی به پایگاه اشرف محل اقامت و توطئه منافقین، مقرهای داعش در دیرالزور، بوکمال، مقر تروریست‌های حدکا، پایگاه عین‌الاسد آمریکا و… از این پهپادها استفاده شد.

پس از حمله عناصر تکفیری تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ص) نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آخرین دقایق روز ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ و همزمان با آخرین شب قدر، دیرالزور را مورد ضربات موشکی قرار داد که به عملیات «لیله القدر» مشهور شد.

علاوه بر عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیرالزور، در ساعات آغازین نهم مهر ماه ۱۳۹۷، ۶ فروند موشک بالستیک و هفت فروند پهپاد رزمی به سوی منطقه شرق فرات در خاک سوریه گسیل شدند تا پاسخ عناصر داعش در اقدام تروریستی حمله به رژه نیروهای مسلح کشورمان در گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز را بدهند. همچنین در این عملیات پهپادهای سپاه در سوریه به پرواز درآمدند و این پهپادها نیز حملات ترکیبی به مقر این تروریست‌ها داشتند تا حداکثر انهدام مواضع آن رخ داده باشد.

بعد از این حمله بود که گروه تروریستی داعش، دیگر حتی به خیال خود نیز فکر شوم حمله به منافع ایران را از دستور کار خود خارج کرد، چرا که می‌دانست در مقابل هر اقدامی، جواب دندان شکنی دریافت خواهد کرد.

حمله به مقر حزب دموکرات کردستان

۱۷ شهریور سال ۱۳۹۷ سپاه پاسداران مقر فرماندهی حزب دموکراتیک کردستان را در کوه سنجیق، واقع در اقلیم کردستان عراق با هفت موشک فاتح ۱۱۰ مورد هدف قرار داد و ۱۶ نفر از کادر رهبری این حزب منحله را به هلاکت رسانید.

این حمله در واکنش به حمله ۱۶ تیرماه عناصر این گروه تروریستی به پاسگاه مرزی در منطقه مریوان که منجر به شهادت ۱۰ نفر از مرزبانان غیور کشورمان شده بود و همچنین شرارت‌ها و تلاش‌های آنها برای ایجاد ناامنی و دعوت با آشوب، انجام گرفت.

این حمله ضربه سنگینی به این حزب منحله وارد کرد و بعد از این عملیات بود که این حزب و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه غرب کشور، دست از شرارت‌ها و اقدامات تروریستی برداشتند.

ساقط کردن پهپاد آمریکا

۳۰ خرداد سال ۹۸ یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود، بعد از ورود به حریم هوایی ایران در نزدیک تنگه هرمز و روبروی کوه مبارک با سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

ضربات موشکی به پایگاه آمریکا

هجدهم دی ماه و دقیقاً در زمانی که آمریکایی‌ها سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش را در فرودگاه بغداد به شهادت رسانده بودند، نیروی هوا فضای سپاه در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» پایگاه عین الاسد در استان الانبار را که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق است را مورد هدف قرار دادند.

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اهمیت این عملیات گفت: «: پایگاه عین الاسد یکی از مهمترین پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در منطقه است و بسیاری از عملیات‌ها و پروازها را آمریکایی‌ها از این پایگاه انجام می‌دادند و برای آنها دارای یک اهمیت راهبردی است و مهم این است که این اقدام در همان سرزمینی انجام شد که امریکایی‌ها به شکل غیرقانونی و نامشروع دست به آن اقدام تروریستی زدند.»

«لایه پنهان» خدمات سردار حاجی زاده

یکی از دستاوردها و نتایج اقدامات و فرماندهی سردار حاجی زاده به عنوان فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد بازدارندگی در کشور است؛ همانطور که در بالا اشاره شد بسیاری از اقدامات و عملیات‌هایی که توسط سردار حاجی زاده مدیریت و هدایت شد خطر جنگ و حتی سایه جنگ را از کشور دور کرده است. این اقدامات و نتایج آن اثر مستقیمی را هم در حوزه اقتصاد می‌گذارد.

یکی از بارزترین بازارهای متأثر از فضای حاکم بر امنیت یک کشور، بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین بازارهای سرمایه پذیر در اقتصاد کشور است. هر چند پس از تنش ایجاد شده نظامی بین ایران و آمریکا شاخص کل بورس تهران سقوط کرد، اما در فاصله فقط چند روز پس از ضربات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در پی اقدامات تلافی جویانه علیه این کشور، نه تنها افت شاخص جبران شد بلکه با رکوردشکنی تاریخی در روز دوشنبه هفته جاری با رشد ۱۶ هزار و ۳۰۰ واحدی مواجه بود؛ این در حالی است که اگر عملیات «قاسم سلیمانی» اتفاق نمی‌افتاد شاخص بورس همچنان در سراشیبی سقوط حرکت می‌کرد.

در عین حال، بازار طلا و ارز نیز که تنها در ساعات اولیه نیز تحت تأثیر قرار گرفت از همان روز روند تثبیت خود را مجدد از سر گرفت.

با این حال، تأمین امنیت با ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی از جمله نرخ ارز و بازار سرمایه ، می‌تواند فضا را برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز فراهم کند.

بنابراین در موفقیت‌های سردار حاجی زاده یک «لایه پنهان» دیگری وجود دارد و بر همین اساس نه تنها باید موفقیت‌های سردار حاجی زاده را در حوزه نظامی مورد توجه قرار دهیم بلکه «لایه پنهان» موفقیت سردار حاجی زاده که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد نیز می‌تواند اثر اقدامات وی در بهبود اقتصاد و معیشت مردم باشد. توانمندی‌هایی که سردار حاجی زاده برای کشور ایجاد کرد و از پَسِ آن بازدارندگی و امنیت را برای کشور به ارمغان آورده است، اثر خود را در حوزه معیشت مردم و اقتصاد کشور هم نشان می‌دهد و باید مورد توجه قرار بگیرد.