ظریف: اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ برجام ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر سه‌شنبه پس از سخنرانی در  مراسم گشایش رسمی انجمن علمی دیپلماسی ایران، در جمع خبرنگاران درباره سفر جوزپ بورل و مذاکرات انجام شده اظهار داشت: پیش از سفر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نامه مفصلی را در ۱۴ صفحه برای ایشان فرستاده و مطالبات ایران را مطرح کرده بودم.

اخبار سیاسی- ظریف در خصوص استفاده اروپا از ساز و کار حل اختلاف در برجام هم گفت: از نظر ما، اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ ندارد، چرا که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام هم در برابر نقض اروپا و هم نقض های اروپا ماده ۳۶ را مطرح کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها تعهداتی را در قالب ۱+۵ و در چارچوب روند حل اختلافات دادند، دو بیانیه از اجلاس وزرا صادر شده و در آن بیانیه ها تعهداتی را مطرح کردند، ایران در نوامبر ۲۰۱۸ یعنی شش ماه قبل از اینکه ایران اقدامات خودش را در قالب ماده ۳۶ انجام دهد به آنها اعلام کرده که ایران تمام مراحل ماده ۳۶ را عملیاتی کرده و به نتیجه نرسیده و مجبور است کاهش تعهدات را انجام دهد و اروپایی ها در برابر نامه ما اقدامی نکردند.لذا به هیچ وجه در برابر اقدامات جبرانی ما جایگاهی ندارند.

ظریف افزود: این را برای آقای بورل قبلا به صورت واضح هم در ملاقات در دهلی و هم در نامه ای که برای ایشان نوشته بودم مطرح کردم.

وی با بیان اینکه در سفر بورل به تهران بحث‌های خوبی راجع به امنیت منطقه و طرح صلح هرمز صورت گرفته است و افزود: در این سفر راجع به اینکه ایران آمادگی دارد این طرح را با همکاری کشورهای منطقه تقویت کرده و از نظرات آنها استفاده کند و می تواند این طرح را اجرایی کند. بحث های بسیار خوبی داشتیم و آقای بورل نظرات ما را شنید و نظرات خود را مطرح کرد. امیدواریم ایشان بتواند به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش خوبی را ایفا کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص طرح معامله قرن و بحث فلسطین مواضع خود را مطرح کردیم و اینکه حرکت آمریکا یک حرکت خطرناک است و اروپایی ها و بورل مواضع و اختلاف نظرشان را با آمریکا مطرح کردند.

وی افزود: در واقع آمریکا با ارائه این طرح، هرگونه موقعیتی را به عنوان مشارکت کننده در روند حل مشکل فلسطین از دست داده و نشان داده حتی از رژیم صهیونیستی تندتر در مسئله فلسطین، بی توجهی به حقوق فلسطینی ها و غصب سرزمین فلسطین است. ولذا آمریکا هیچگونه جایگاهی در این موضوع (فلسطین) ندارد و مردم فلسطین هستند که باید آینده خود را تعیین کنند.

ظریف با اشاره به پیشنهاد مقام معظم رهبری به عنوان طرح رفراندوم در فلسطین، عنوان کرد: به نظر ما معقول ترین و معتبرترین و عملی ترین راهکاری است که می تواند در فلسطین کار کند و این طرح در جاهای دیگر نیز کار کرده است، در آفریقای جنوبی این وضعیت اتفاق افتاد و نتیجه آن را با هم مشاهده کردیم که نتیجه بدی هم نیست.

وی افزود: یک روزی همه فریاد می زدند اگر آفریقای جنوبی حکومت اکثریت باشد، ناامنی به بار می آید ولی امروز شاهدیم که اینگونه نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرایی طرح ایران درباره فلسطین نیز بیان کرد: این طرح بایستی ابتدا مرحله به مرحله عملیاتی شود و در صحنه دیپلماسی جهانی و افکار عمومی جهانی به عنوان یک طرح معقول و منطقی پذیرفته شود. بعد از اینکه چنین شد، ضمانت اجرایی آن، مردم خواهد بود؛ مردمی که آرا و دیدگاه هایشان مورد توجه قرار می گیرد. دموکراسی ضمانت اجرایی اش، مردم است. مردم را نمی توان با سرکوب حفظ کرد.

ظریف اضافه کرد: مردم را حتما با شنیدن نظراتشان می توان حفظ کرد. 70 سال است که سعی کرده اند ملت فلسطین را سرکوب کنند و به نتیجه نرسیدند.

وزیر خارجه افزود: ایران 17 هزار قربانی تروریسم دارد و همین نشان می‌دهد که ایران در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد.

وی با اشاره به دستگیری تروریست‌های گروهک الاهوازیه در دانمارک و هلند تصریح کرد که اروپایی‌ها به تروریست‌ها اجازه دادند که در این قاره مامن پیدا کنند.