هیچ فلسطینی شریفی طرح به اصطلاح معامله قرن را نخواهد پذیرفت

 خالد قدومی با اشاره به طرح به اصطلاح  معامله قرن  گفت: این نخستین باری نیست که رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا چنین طرح‌هایی با هدف  از بین بردن موضوع فلسطین مطرح می‌کنند.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: در طول این سال‌های درازی که از عمر مبارزه فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی می‌گذرد، نمونه چنین طرح‌هایی را بسیار زیاد دیده‌ایم.

نماینده جنبش حماس در ایران خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۶ برای نخستین بار از معامله قرن صحبت شد؛ همچنین مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در سال ۲۰۱۰ از طرحی شبیه به توافقات و طرحی که اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرد، سخن گفت.

قدومی عنوان کرد: تلاش‌های آشکار و غیرآشکاری زیادی از سال ۲۰۱۷ جهت اجرایی شدن طرح معامله قرن انجام شد؛ نتانیاهو با شماری از رهبران عرب دیدار کرد که درباره موضوع فلسطین بود اما در هیچ‌یک از آن‌ها، نماینده‌ای از طرف فلسطینی نبود چرا که اگر بود، موارد پیشنهادی آنها را رد می‌کرد.

وی با بیان اینکه امروز دونالد ترامپ و نتانیاهو با بحرانی واقعی روبرو هستند، اظهار داشت: نتانیاهو با اتهام فساد روبرو شده و ترامپ نیز با استیضاح از سوی کنگره روبرو شده است، لذا اعلام اجرای این طرح در این بازه زمانی، جای تعجب ندارد. 

قدومی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان بر طرح معامله قرن، نام توافق دوطرفه گذاشت. هیچ فلسطینی شریفی اینگونه توافق‌ها را نخواهد پذیرفت. این نخستین باری نیست که رژیم صهیونیستی دنبال تضییع حقوق فلسطینیان است.  آنها در زمان‌های مختلف این اقدام را کرده‌اند و همواره به‌دنبال سوءاستفاده برای منافع شخصی خود بوده‌اند.

نماینده جنبش حماس در ایران افزود: معامله قرن با سه هدف اصلی مطرح شده است، نخست موضوع قدس، دوم امنیت اسرائیل و سوم یهودی سازی رژیم صهیونیستی؛ طراحان این توافقنامه دنبال تغییرات مورد نظر خود در این سه عامل مهم هستند. چراکه ترامپ سخنرانی‌اش را اینگونه آغاز کرد، قدس پایتخت ابدی اسرائیل است همچنین گفت هیچ راه حلی و یا تصوری برای دستیابی به راه حل درباره نزاع تا زمانی که امنیت اسرائیل تأمین نشود وجود ندارد و امکان ندارد که درباره امنیت اسرائیل نرمش به خرج دهیم.

وی افزود: هدف سوم این توافقنامه هم اینگونه بیشتر مشهود شد که ترامپ در سخنرانی خود گفت، محمود عباس ۴ سال وقت دارد با نتانیاهو بنشیند و درباره اراضی صحبت کند.

قدومی یادآور شد: ترامپ پس از گذشت کمتر از یک ساعت از سخنرانی خود، نقشه‌ای را در صفحه توییترش به چند زبان منتشر کرد، اراضی این نقشه حتی کمتر از توافق اسلو بود. بسیاری از کشور‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند. مانند سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که گفت این طرح با قوانین بین المللی تناسب نیست. همچنین رؤسای برخی کشورهای منطقه درباره بی‌فایده بودن این طرح صحبت کردند.

نماینده جنبش حماس در ایران تاکید کرد: طرح معامله قرن از توافق اسلو بدتر است. ما، فلسطینی‌ها این طرح را به رسمیت نخواهیم شناخت و همچنین موضع مخالف خود را با این طرح ابراز می‌داریم. تمامی مکاتب فکری ما همچون حماس، جهاداسلامی و فتح آن را رد می‌کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما گروه‌های فلسطینی، ابزار زیادی برای مخالفت با این طرح داریم و امکان ندارد که بر سر سرزمین و مقدسات‌مان نرمش به خرج دهیم.

قدومی در پایان تصریح کرد: به جرد کوشنر، این پسر پولدار و ترامپ تاجر و قمارباز که فکر می‌کنند، دنیا محل اجرای پروژه‌های تجاری آنها است، می‌گوییم: قدس قبله نخست مسلمانان است و مقدسات اسلامی و مسیحی در آنجا قرار دارد. سرزمین مادری فلسطینیان است که از بحر تا نهر اشغال شده است. مطمئنا ما این طرح را رد می‌کنیم.