فرجی‌راد: معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است، نه آمریکایی

 «عبدالرضا فرجی‌راد» استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ عصر دیروز (یکشنبه) طی سخنانی در نشست جهان اسلام و  معامله قرن در شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: به نظر من، جهان اسلام، به غیر از آن‌هایی که وابستگی شدیدی به سعودی‌ها داشتند، عکس‌العمل خوبی به طرح معامله قرن داشت. مالزی، ایران، ترکیه و حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش‌های خوبی نشان دادند. در داخل آمریکا هم دموکرات‌ها با نظر کاخ سفید زیاد موفق نبودند.

اخبار سیاسیاین استاد دانشگاه با بیان اینکه معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است، نه آمریکایی، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام، نفتا، معاهده پاریس و … طرح کاخ سفیدی است. من فکر می‌کنم دیدگاه اتحادیه اروپا با دموکرات‌ها بسیار نزدیک است و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا می‌تواند این طرح را سست کند.

فرجی‌راد با بیان اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشوق طرح معامله قرن بودند، تصریح کرد: هدف عربستان، امارات و بحرین آن است که معامله قرن بتواند مسئله فلسطین را به نحوی حل کند تا دیگر جبهه مقاومتی روی زمین باقی نماند. آن‌ها معتقدند جبهه مقاومت عامل گسترش نفوذ ایران شده است و اگر جبهه مقاومت از بین برود، دیگر ایران بهانه‌ای برای حضور در منطقه ندارد.

وی با بیان اینکه هم در درون آمریکا و هم در درون اسرائیل اختلاف نظرهایی درباره این طرح وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرار است اولمرت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با محمود عباس در سازمان ملل دیدار و این طرح را رد کند.

* راهکارهای مقابله با طرح معامله‌ قرن

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه جبهه‌ای را که توسط مالزی، ترکیه، محمود عباس و… آغاز شده است، باید تقویت کنیم، اظهار داشت: باید کمک کنیم فتح و حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی وحدت‌شان را در برابر معامله قرن حفظ کنند. من تماس تلفنی ظریف با محمود عباس را بسیار درست می‌دانم.

فرجی‌راد با اشاره به رویکرد روسیه به معامله قرن بیان کرد: روس‌ها در مورد فلسطین همواره حامی قطعنامه‌های سازمان ملل بودند، اما در این باره تقریبا سکوت کردند. من فکر می‌کنم این رویکرد روسیه به خاطر شخص ترامپ است. روس‌ها هرگاه مسئله‌ای به ترامپ ضربه می‌زند، کوتاه می‌آیند، اما اگر به آمریکا ضربه بزند، کوتاه نخواهند آمد. آن‌ها به دنبال انتخاب مجدد ترامپ هستند.

وی افزود: نقش ژئوپولیتیکی روسیه روز به روز در حال افزایش است و به همین خاطر، اگر آن‌ها بخواهند با فلسطین همچنان بازی کنند، این به سود اسرائیل است.

این کارشناس با بیان اینکه معامله قرن می‌تواند پاشنه آشیل ترامپ هم باشد، یادآور شد: معامله قرن را اگر بخواهند اجرایی و عملیاتی کنند، می‌تواند موجب انتفاضه جدید شود و مخالفان ترامپ و اتحادیه اروپا آن را به بهانه‌ای برای کوبیدن ترامپ تبدیل کنند و بگویند عامل این آشوب ترامپ و طرحش بوده است.