آمریکا ۵ عضو شورای نگهبان را تحریم کرد

خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی پنج عضو شورای نگهبان را هدف تحریم قرار داد.

اخبار سیاسی - بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، آیت‌الله « احمد جنتی » دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله «محمد یزدی» از فقهای شورای نگهبان، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، «سیامک ره‌پیک» و «محمدحسن صادقی مقدم» دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در فهرست تحریم واشنگتن قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که شورای نگهبان از برگزاری یک «انتخابات آزاد و منصفانه» جلوگیری می‌کند. 

این تحریم‌ها بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ که دفتر مقام معظم رهبری را هدف قرار داد، وضع شده است. این تحریم، دارایی‌های احتمالی افراد در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از مراوده با این افراد منع می‌کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود. آمریکال پیش از این هم با «ساختگی» خواندن انتخابات ایران، تهران را به رد صلاحیت گسترده نامزدها متهم کرده بود.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به موضع‌گیری آمریکا علیه انتخابات ایران، گفته است: «اهتمام جمهوری اسلامی ایران به موضوع انتخابات در تراز بالایی در سطح جهانی و خصوصا در منطقه قرار داشته و مردم عزتمند ایران نسبت به تناقض گویی های طیفی معلوم‌الحال از مقامات آمریکایی در خصوص کشورمان عادت کرده اند.»

وی افزود: «مقامات آمریکایی بهتر است به جای زیر سوال بردن انتخابات در ایران به سئوالات و ابهامات طیف وسیعی از مردم و نخبگان آمریکا و جهان درباره سازو کارهای غیرشفاف و پیچیده انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که رأی اکثریت مردم در آن نادیده انگاشته می‌شود و نیز روابط گسترده رژیم آمریکا با کشورهایی که حتی با ساده‌ترین اشکال انتخابات هم بیگانه هستند، پاسخ دهند.»