آمریکا: چیز زیادی از برجام برای حفظ کردن باقی نمانده است

«برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران پرداخت. 

اخبار سیاسی - او در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در سخنانی مداخله‌جویانه مدعی شد نظام ایران، فقط از لحاظ اسم، «جمهوری» است.

یک خبرنگار در این نشست درباره تحریم‌های امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۵ عضو شورای نگهبان ایران سوال پرسید. 

«مت‌لی»، خبرنگار آسوشیتدپرس از برایان هوک پرسید: «آیا این تحریم‌ها همان موارد مربوط به انسداد دارایی‌ها و غیره را شامل می‌شوند؟»

خبرنگار آسوشیتدپرس بعد از آنکه برایان هوک به این سوال پاسخ مثبت داد، گفت: «این افراد هیچ دارایی در قلمرو حاکمیتی آمریکا ندارند.»

برایان هوک در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر از تلاش‌های آمریکا برای احیای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بعد از اکتبر ۲۰۲۰ گفت و تصریح کرد که واشنگتن، قبل از اقدام کشورهای اروپایی در فعال کردن مکانیسم موسوم به «ساز و کار حل و فصل اختلاف» به کشورها درباره منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی هشدار داده است. 

این مقام آمریکایی اضافه کرد آمریکا مایل است «اعضای توافق هسته‌ای به تلاش ما برای خروج از برجام و تلاش‌های ما برای رسیدن به توافقی بهتر محلق شوند.»

او خاطرنشان کرد توافق هسته‌ای با ایران باید علاوه بر پرداختن به مسئله برنامه هسته‌ای ایران شامل بندهایی درباره برنامه موشکی و «ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای» ایران باشد. 

هوک، علی‌رغم دفاع از خروج سایر کشورها از برجام مدعی شد ۵ گام‌ ایران برای کاستن از تعهداتش در این توافق هسته‌ای، «نقض»  این توافق بوده است. 

  وی گفت: «فکر می‌کنم ایران الان ۵ بار توافق هسته‌ای را نقض کرده است. این کار باعث شده که اروپایی‌ها مکانیسم حل و فصل اختلافات را فعال کنند. چیز زیادی از برجام برای حفظ کردن باقی نمانده است. [این توافق] از اکتبر، شروع به منقضی شدن می‌کند و رژیم بارها آن را نقض کرده است.»