تفاهم نهایی مسکو- آنکارا به بعد از آتش بس در ادلب موکول شد

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دیدار  پوتین و اردوغان که با محوریت بحران ادلب در مسکو برگزار شده بود، گفت: مطابق اخبار منتشر شده، تفاهمی جدی میان آنکارا و مسکو ایجاد شده است.

اخبار سیاسی - او افزود: بنابر این تفاهم، نخست نیروهای ترکیه باید حمله را متوقف کنند تا آتش بس در منطقه ادلب برقرار شود؛ دوم اینکه ترکیه حمایت خود از نیروهای تروریستی را متوقف کند تا زمینه های برقراری امنیت در قسمت های باقی مانده توسط سوریه ایجاد شود؛ این موارد از جمله مهمترین نکاتی است که در دیدار پنج شنبه گذشته میان روسای جمهور ترکیه و روسیه بر سر آنها توافق شد.

نعیمی اضافه کرد: طبق اعلام منابع روسیه، اخطار جدی به آنکارا داده شده  مبنی براینکه ادامه بحران در ادلب به بغرنج تر شدن شرایط منجر خواهد شد و گفته می شود اردوغان هم  برقراری آتش بس در ادلب را پذیرفته است؛ بر اساس اخبار منتشر شده اردوغان به تمامیت ارضی سوریه اعتراف کرده است، همچنین مسکو به آنکارا اطمینان خاطر داده که از مرز سوریه به ترکیه آسیبی نمی رسد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در ظاهر کلیات این تفاهم مثبت است و در حال حاضر قرار شده آتش بس در ادلب برقرار و بعد از آن تفاهم نهایی انجام شود.

او با اشاره به پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست آستانه در سطح سران عنوان کرد: با برقراری آتش بس تقریبا نخستین خواسته ایران انجام شده است؛ زیرا مهم ترین مسئله در رابطه با تنش در منطقه ایجاد ثبات و جلوگیری از توسعه این بحران است؛ اما قطعا برای رسیدن به یک راهکار همه جانبه نیاز به برگزاری جلسات و نشست های گسترده است. تهران این  پیشنهاد را مطرح و مورد قبول طرف های دیگر بویژه ترکیه قرار گرفت؛ البته برای زمان و نحوه برگزاری این نشست باید برنامه ریزی انجام شود.

نعیمی ادامه داد: در مرحله نخست مذاکرات اردوغان و پوتین مهم ترین موضوع که بر سر آن توافق شده آتش بس در منطقه ادلب بوده که ظاهرا ترکیه آن را پذیرفته است؛ همچنین مسکو این اخطار را به آنکارا داده که در صورت فراگیر شدن بحران، هیچ کدام از مدعیان حمایت از ترکیه، در کنارش نخواهند ماند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه منافع مشترک روسیه و ترکیه فراتر از بحث ادلب بوده و بر سر این موضوع به مناسبات آنها خدشه ای وارد نمی شود، اظهار کرد: من به من این تحلیل را  قبول ندارم، در حال حاضر مسکو احساس می کند با اقدام یکجانبه ترکیه درقبال ادلب، منافع بسیاری از جمله روسیه به خطر افتاده است.

او اضافه کرد: سوریه موقعیت حساسی دارد چراکه مناطق محدودی از این کشور در اختیار تروریست ها قرار داردو این افراد می توانند از موقعیت بوجود آمده در ادلب سو استفاده کنند؛ دامن زدن به بحران در این استان برای هیچ کشوری منفعت نخواهد داشت، به همین دلیل پس از کشته شدن سربازان ترکیه، آنکارا به دنبال راهکاری برای حل این تنش بود.

پنجشنبه گذشته پوتین و اردوغان روسای جمهور ترکیه و روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند؛ محوریت این دیدار موضوع بحران ادلب و کشته شدن چند سرباز ترکیه در این منطقه بود که پوتین ضمن تسلیت به اردوغان، اظهار کرد که ارتش روسیه و سوریه نمی دانستند نیروهای ترک در این منطقه حضور داشتند و تنها ساعتی پس از آن نشست آتش بس در ادلب برقرار شد.