امیدوارم با همراهی مردم، در آینده شیوع ویروس کرونا سیر نزولی یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این جلسه با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره روند کاهشی جابه‌جایی و سفرهای مردم، ضمن تشکر و قدردانی از همراهی مردم به خاطر عمل به توصیه‌های انجام شده گفت: امیدوارم مردم به طور جدی‌تر و بیشتر به این توصیه عمل کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: همانگونه که متولیان امور بهداشتی کشور گفته‌اند اگر این روند و همراهی مردم همچنان در آینده ادامه پیدا کند می‌توانیم امیدوار باشیم که سیر شیوع  این بیماری به مرحله نزولی شدن نزدیک شود.

اخبار سیاسی- حسن روحانی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مراکز پرجمعیت و تجمعی در استان‌های مختلف به وزیر کشور ماموریت داد همراه با استانداران، مراکز جمعیتی در استان‌های هدف را مورد بررسی قرار داده و به جز مراکز ضروری از جمله مراکز توزیع دارو،‌مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری روزمره مردم، بقیه بازارها، پاساژها و مراکز تجاری که تراکم جمعیت ایجاد می شود را تا 15 فروردین تعطیل کند. 

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خطاب به این وزارتخانه تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان بایستی برای کلیه فعالیتهای مردم از جمله آن دسته از کسب و کارها و مراکز تولیدی که باید فعال باشند پروتکل‌های ویژه بهداشتی را تهیه و ابلاغ کند.

روحانی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته از طرف کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی در دو بخش حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و کمک معیشتی به خانواده‌های آسیب‌دیده انجام شده است . در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده مهلت سه ماهه‌ای برای پرداخت اقساط بانکی، بیمه به تامین اجتماعی و مالیات و نیز توقف سه ماهه اقدامات تنبیهی سیستم بانکی در زمینه چک‌های برگشتی در نظر گرفته شده است. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین مصوباتی برای حمایت و کمک به رسته‌های اقتصادی آسیب‌دیده برای برگشت به شرایط عادی در نظر گرفته شده است.

روحانی گفت: همچنین در خصوص  اعطای بسته‌های حمایتی برای اقشار و خانواده‌هایی که عمدتا به علت عدم برخورداری از حقوق ثابت یا شغل معین در فضای کسب و کار شب عید دچار آسیب شده‌اند، نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

رئیس جمهور در ادامه ضرورت توجه به آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: همه دستگاهها موظف هستند درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با شیوع کرونا آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دهند.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش مبسوطی از آخرین وضعیت و شرایط کشور در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا و تلاش شبانه روزی مراکز بهداشتی و درمانی در این راستا ارائه کرد.

وزیر کشور نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت استان‌های کشور و برنامه‌های اجرایی برای مقابله با شیوع این بیماری در سطح استان‌ها و نیز شرایط امنیتی کشور ارائه کرد.

در ادامه جلسه دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز درباره مسائل اقتصادی و تبعات شیوع ویروس کرونا و آسیب ‌های وارده به کسب و کارها و مراکز تولیدی و همچنین تمهیدات اقتصادی که کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا برای جبران آسیب‌ها طراحی کرده ، گزارشی ارائه نمود.

در این جلسه همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی درخصوص فعالیت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها و نیز اقدامات متخصصین برای رفع نیازمندی‌های دارویی و بیمارستانی ارائه کرد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه جلسه از روند کاهش حمل و نقل عمومی و جاده‌ای در کشور در آستانه سال نو با اجرای سیاست‌هایی که در این راستا در پیش گرفته شده است، گزارشی ارائه کرد و از همکاری خوب مردم در عمل به توصیه‌های انجام شده قدردانی نمود.