توصیه‌های مراجع عظام تقلید برای دوران کرونا و رفع بلا

مراجع تقلید و علمای حوزه‌های علمیه قم از نخستین روز‌های شیوع بیماری کرونا در کشور، در سخنرانی‌ها و پیام‌های جداگانه ضمن تأکید بر انجام توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت، بر حفظ آرامش، توکل به خدای متعال و توسل به حضرات معصومین (ع) برای گذر از شرایط فعلی تصریح کردند.

تأکید بر خواندن زیارت عاشورا و حدیث کسا در تمام خانه‌ها

اخبار سیاسی- آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی با اشاره به اینکه مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند، گفت: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلط باشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم.

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط باید به خداوند توکل داشته باشیم، گفت: خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گران‌بهایی دارد.

این مرجع تقلید افزود: ازجمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد. اگر مردم به وظایف خود از نظر بهداشتی به‌درستی عمل کنند، ان شاالله مشکلی نخواهد بود و ما هم دعا می‌کنیم و امیدواریم مؤثر واقع شود.

توسل به حضرات معصومین (ع) و قرائت قرآن راه سربلندی در ابتلاء کرونا

آیت الله نوری همدانی نیز در پیامی با اشاره به اینکه جریان پیش آمده از بیماری کرونا و درگذشت عده‌ای از عزیزان و ابتلاء عده دیگری از هموطنان ما موجب ناراحتی است، تأکید کرد: همه به درگاه خدای سبحان پناه می‌بریم و از ذات اقدسش می‌خواهیم نظر لطف و عنایت همیشگی خود را بر مؤمنین مستدام بدارد.

در پیام این مرجع تقلید عنو ان شد: بی‌شک رعایت نکات بهداشتی و آنچه را که متخصصین مربوط به امر پزشکی بیان می‌دارند بر همگان لازم است و با رعایت این امور و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و قرائت قرآن کریم و ادعیه ان‌شاءالله همگان از این امتحان و ابتلاء سربلند بیرون بیایم.

وی بیان کرد: لازم می‌دانم از مجاهدت‌های شبانه روزی پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستان‌ها که طبق بعضی از گزارش‌ها حتی به منزل نمی‌روند و مشغول خدمت هستند تشکر کنم که قطعاً عندالله مأجور هستند.

تأکید بر توسل به امام زمان (عج) و خواندن نماز استغاثه به حضرت

آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز در پاسخ به پرسش جمعی از مؤمنین درباره راهکار مقابله با بلا و بیماری اظهار کرد: در شرایط فعلی در کنار مراعات مسائل بهداشتی و تذکرات پزشکان محترم، لازم است ارتباط انسان با پروردگار عالمیان تقویت شود.

وی افزود: توسل به اهل‌بیت (ع) به ویژه امام زمان (عچ) و نماز و دعای استغاثه به حضرت فراموش نشود، امید است خداوند اینگونه بلا‌ها را از جامعه اسلامی و مسلمین دور گرداند.

توکل به خدا و معصومین (ع) در کنار رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی

آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید قم در پاسخ به استفتایی درباره بیماری کرونا، چنین پاسخ داد که «با توجه به خطر جدّی این بیماری، رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی بر همگان لازم است. مسئولان نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند.

امیدواریم مردم عزیزمان با توکل به خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین (علیهم‌السلام) از این ابتلای بزرگ الهی به سلامت بیرون آیند.»

تأکید بر استجابت دعای قلب‌های شکسته

آیت الله حسین وحید خراسانی نیز با صدور پیامی از زحمات و تلاش‌های پزشکان و پرستان در راستای مقابله با ویروس کرونا تقدیر کرد.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: سلام من را به تمام پزشک‌ها و پرستاران و کادر درمانی سراسر کشور برسانید. کار شما در این ایام بسیار مهم است و اجر شما عظیم است.

در این پیام تصریح شده است: در حدیث است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید خداوند متعال نزد قلب‌های شکسته است (عند المنکسرة قلوبهم) و قلب بیماران شکسته است و دعا نزد ایشان انشاءالله مستجاب است.

اجازه استفاده از نصف سهم امام برای مقابله با کرونا

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در پیامی ضمن تقدیر و تشکّر فراوان از جامعه پزشکی ایران، پزشکان عزیز و پرستاران زحمتکش و کارکنان خدوم که برای سلامتی مردم عزیز تلاش فراوانی دارند، گفت: از ملّت بزرگ و شریف ایران درخواست دارم که با رعایت اصول بهداشتی، به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کامل داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه خیّرین درمان و سلامت کشور که همیشه به وظایف شرعی و انسانی خود عمل می‌کردند، در این مقطع حسّاس هم مسؤولان امر را کمک کنند، گفت: مؤمنین مجاز هستند از نصف سهم مبارک امام علیه‌السلام برای این عمل خداپسندانه مصرف نمایند.

در بخش پایانی پیام این مرجع تقلید تأکید شد: ان‌شاءالله تعالی با توجّهات خاصه حضرت بقیة الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف هر چه زودتر این نگرانی و بیماری رفع گردد.

قدردانی آیت الله سبحانی از پزشکان و پرستاران کشور

بدین وسیله از همه دست اندر کاران نظام سلامت، اعم از پزشکان، پرستاران و همه عزیزانی که در این روز‌های سخت با مجاهدت و تلاش‌های شبانه روزی و با تحمل سختی‌ها و دوری از خانواده به هموطنان خود، خدمت رسانی می‌کنند، به نوبه خود سپاسگزاری می‌کنم و از خداوند متعال توفیقات بیشتر را مسئلت دارم و قطعاً تلاش‌های همه ارکان سلامت مورد توجه حضرت، ولی عصر (عج) می‌باشد و همچنین در خواست صحت و سلامت برای شما عزیزان و شفای عاجل همه بیماران را از خداوند منّان خواهانم؛ چنانکه فرموده است (إذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ؛ و هنگامی که بیمار شوم او مرا شفا می‌دهد).