ایران در بوته آزمون جهانی

همه‌گیری ویروس کرونا به بحرانی جهانی تبدیل‌شده است.  پیش‌ازاین، ما ایران یان بحران‌هایی داشته‌ایم که مسئله دیگر کشورها نبوده و یا دیگر کشورها بحران‌هایی را از سر گذرانده‌اند که ارتباطی با ایران پیدا نمی‌کرده است. این اولین بار است که مردم ایران، می‌توانند در یک محک یکسان، عیار کارآمدی رواداری حاکمیتی دولت و همبستگی اجتماعی خود را در مقایسه با دیگر دولت‌ها و ملت‌ها بسنجند. اگرچه به نحوه عمل و تعلل دولت فعلی در بسیاری از حوزه‌ها و ازجمله در همین موضوع ویروس کووید۱۹ انتقاد داریم، اما مجموعه اقدامات دولت، دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی، گروه‌های جهادی و فعالیت‌های مردمی، از ایران اسلامی الگویی قابل‌قبول و بلکه قابل‌ارائه به جهان ساخته است. این تازه در شرایطی است که مقایسه ایران با بسیاری از کشورها، به دلیل تروریسم اقتصادی و رسانه‌ای سنگین علیه کشورمان، رقابت و قیاسی نابرابر است.
نظام بهداشت و درمان ما، نسبت تخت‌های بیمارستانی به جمعیت، دلسوزی و مردم داری کادر پزشکی و پرستاری، ظرفیت بسیج شوندگی و مدیریت بحران و بسیاری از شاخص‌های دیگر این حوزه، در رده کشورهای مدعی و تراز اول و در برخی موارد بالاتر از آن‌هاست. در خبرها آمده که یک کشور مدعی ابرقدرتی، محموله ماسک ارسالی به یک کشور اروپایی را توقیف کرده و دعوای دو کشور بر سر ۲۰۰ هزار ماسک است، درحالی‌که یک گروه جهادی ما در چند هفته گذشته، همین تعداد ماسک تولید کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا، با وقاحت می‌گوید که اگر تنها ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا بمیرند، باید از من ممنون باشید، از سوی دیگر دستور داده‌شده که بیماران اوتیسمی و مبتلایان به سندروم داون از چرخه درمان حذف شوند یا حداقل در اولویت نباشند، حال‌آنکه در ایران اسلامی، جان هر انسانی محترم شمرده می‌شود و در تلاش برای مداوا، فرقی بین سالم و ناقص و نابینا و معلول جسمی و حرکتی نیست. دولت فرانسه، از مردم خواسته ماسک‌های خود را تحویل دهند، همان دولت در نامه ۶۰۰ پزشک، پنهان‌کار و بی‌تدبیر معرفی می‌شود، دولت اسپانیا، یک جشنواره بزرگ خیابانی با چند میلیون شرکت‌کننده را تعطیل نمی‌کند تا ظرف چند روز، با جمعیتی که کمی بیش از نصف جمعیت کشور ماست، چند برابر ما تلفات جانی داشته باشد. حتما گزارش خبرنگاران خارجی از ایران را دیده‌اید که با حسرت و تأسف، از آرامش مردم ایران و پر بودن قفسه‌های فروشگاه‌ها گفته‌اند و مردم کشور خود را هم دعوت به آرامش کرده‌اند.
حرف این نیست که ما با سوءتدبیر یا مشکلات مواجه نیستیم، ازقضا در همین ایام، از همین رسانه، صریح‌ترین نقدها به عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا را خوانده‌اید. اما باید مسئله را واقعی و بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک نمایی دید. تا اینجای کار، ایران اسلامی، از این آزمون سربلند بیرون آمده است.

محسن پیرهادی