زنده به گور کردن جوجه های یک روزه/ مقصر چه کسانی هستند؟

زنده به گور کردن جوجه های یک روزه باعث شد بسیاری از افراد و مقامات نسبت به آن موضع رسمی بگیرند. فیلمی چند روز پیش درباره جوجه کشی در فضای مجازی پخش شد که هر انسانی با دیدن آن آزرده خاطر می گشت.

اخبار سیاسی- غلامعلی فارغی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه درباره این ویدئوی جنجالی گفته بود که حذف و معدوم‌سازی مازاد تولید جوجه یک‌روزه امری طبیعی در صنعت مرغداری است. هر تعداد جوجه یک‌روزه که فروش نرود مجبور به معدوم‌سازی آن هستیم.

به گزارش افکارنیوز، حالا اما قضیه متفاوت شده است. حسن روحانی رئیس جمهور هم به موضوع جوجه کشی وارد شده و پس از دریافت گزارش از بین بردن جوجه‌های یک روزه، به وزیر جهاد کشاورزی دستور داد که "در اسرع وقت و با نهایت حساسیت موضوع مورد بررسی قرار گرفته و ضمن معرفی متخلفین به مراجع قضایی، موضوع با شفافیت برای افکار عمومی تبیین شود".

اما این در حالی است که هفته گذشته دبیر انجمن یک روزه طی نامه‌ای به مرغداری ‌ها اعلام کرده بود که در روزهای شنبه و یکشنبه جوجه ‌ریزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند. این اقدام آنها به دلیل افزایش جوجه ریزی بود که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود. در عین حال برخی مرغداری‌های متخلف برای کاهش تعداد جوجه‌ها به معدوم سازی خود جوجه‌ها اقدام کرده بودند که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی داشت و پرونده آنها در دادگاه بررسی می‌شود. 

صدیق پور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان جوجه ریزی در کشور انجام می‌شود، گفت: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار ، حجم جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه در ماه است، اما پیشنهاد ما برای تنظیم بازار در محدوده 90 تا 100 میلیون قطعه است.

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه در نامه جدید به مرغداران اعلام کرده است: متأسفانه افرادی با دلایل سیاسی مغرضانه سعی در بهره‌برداری سیاسی از موضوع حذف تخم مرغ در دستگاه سِتِر انجام دادند و در شبکه‌های خارجی معاند موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان معدوم نمودن جوجه‌ها نمایش داده‌اند.

از سوی دیگر محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه‌شنبه (2 اردیبهشت ماه 99) پارلمان طی تذکری نسبت به جوجه کشی اعتراض کرد و اظهار داشت:‌ در فرهنگ ما گفته شده «میازار موری که دانه‌کِش است / که جان دارد و جان شیرین خوش است».

این نماینده مجلس می گوید که بر اساس فرهنگ و اعتقادات ما حتی کشتن یک مور زشت است،  باید با این افراد برخورد شود و مجلس نیز نباید بی‌تفاوت باشد.

قوه قضائیه نیز که با دستور آیت الله رئیسی به این موضوع واکنش داشته امروز آخرین اقدامات را سخنگوی این قوه بیان کرد.

اسماعیلی  درباره ماجرای جوجه یک روزه و کشتن آنها گفت: قوه‌قضائیه به این موضوع بلافاصله ورود کرد و سازمان بازرسی کل کشور به صورت خاص به موضوع معدوم کردن جوجه های یک روزه ورود کرده است.

وی ادامه داد: البته قبل از آن به لحاظ اطلاعاتی که داشتیم به موضوع جوجه‌های یک روزه و عرضه دام، طیور و نرخ نهاده‌های دامی و دپوی برخی از این نهاده‌ها در گمرکات کشور و حتی در کنار آن صادرات نهاده‌های دامی و طیور، سازمان بازرسی ورود بسیار جدی داشته است.

اسماعیلی افزود: مقرر شده هم نسبت به این واقعه غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی ورود کرده و هم رسیدگی به بخش‌های پشت صحنه این مسئله به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: شائبه اینکه این اقدام برای افزایش قیمت مرغ بوده نیز مطرح بوده و قرار شده اقدام وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط به صورت دقیق بررسی شود و در صورت بروز تخلفات،گزارش آن به رییس قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

به نظر می آید برنامه ریزی غلط باعث به وجود آمدن چنین صحنه دلخراشی شده و حالا قوه قضاییه به جدیت به این موضوع ورود کرده تا مقصر اصلی شناخته شود. مردم نیز انتظار دارند با مسببان این عمل وقیح برخورد قانونی شود.