تدبیر فوری و جدید روحانی برای بخش مسکن

محمد اسلامی با اعلام این‌که از حدود 1.6 میلیون نفر که به‌صورت پیامکی و اینترنتی در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند حدود 800 هزار نفر متقاضی واقعی وجود دارد، اظهار کرد: در شهرهای گوناگون، متقاضیان واقعی شناسایی و اراضی موردنیاز به اجرای طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یافته و برخی از پروژه های این طرح در حال انجام است.

اخبار اقتصادی- وی از اجرای پروژه‌های بزرگتر با هماهنگی سازندگان و نقش‌آفرینان این طرح خبر داد و  ابراز امیدواری کرد با تشکیل این جلسات، همفکری و هم اندیشی، سرعت بیشتری در اجرای پروژه ها اعمال شود و باقیمانده طرح‌هایی که آغاز شده‌اند به اتمام رسیده و پروژه‌هایی که هنوز آغاز نشده‌اند، آغاز شوند.

وی بر پایدار سازی جریان تولید مسکن و نهضت خانه‌سازی در کشور تاکید کرد و افزود: در ستاد ملی کرونا رییس جمهوری تاکید کرد تا تخفیف‌هایی برای تولید مسکن اعمال شود تا جذابیت ساخت و ساز و حضور در عرصه ساخت و ساز مسکن افزایش پیدا کند و از این طریق بتوانیم تولید و اشتغال بیشتری را در حوزه مسکن شاهد باشیم.

وی با بیان این‌که احداث بخشی از واحدهای مسکونی مربوط به 100 هزار واحد نیروهای مسلح آغاز شده است، گفت: بیش از 14500 واحد مسکونی مسکن فرهنگیان نیز در همکاری با وزارت آموزش و پرورش نیز کلنگ زنی شد. در خصوص تفاهم با  وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی نیز منتظر هستیم تا هماهنگی نهایی برای فهرست متقاضیان با وزارت راه و شهرسازی انجام شود و بتوانیم با اراضی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای آنها پیش بینی شده است و همکاری سازندگانی که خود آن وزارتخانه تعیین می کند، کلنگ آغاز واحدهای مسکونی تفاهم شده با آنها را به زمین بزنیم.

وزیر راه و شهرسازی گریزی هم به سامانه جامع املاک و اسکان زد و افزود: این سامانه رونمایی شد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد. سازمان امور مالیاتی باید اطلاعات مربوط را در این سامانه وارد کنند. پیش‌تر اعلام می شد در قانون ایجاد این سامانه به سازمان امور مالیاتی واگذار نشده است. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی بر مبنای قانون، اقدام به راه اندازی این سامانه کرد و هفته گذشته نیز کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه بهره برداری از این سامانه و اخذ مالیات از خانه های خالی را توسط سازمان امور مالیاتی تصویب کرد.

اسلامی اضافه کرد: تا با تصویب آن در دولت، مانع بر سر راه سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه های برداشته شده و دیگر اقداماتی که سازمان امور مالیاتی در خصوص املاک و اسکان باید داشته باشد، انجام شود. آنچه در قانون تصویب شده این است که مازاد بر نیاز هر نفر، واحدهای مسکونی مشمول مالیات می‌شود و سازمان امور مالیاتی از طریق این سامانه می‌تواند آنها را شناسایی و مبادرت به اخذ مالیات، کند.

وی تصریح کرد: با مصوبه دولت موانع موجود بر سر راه اخذ مالیات از خانه‌های خالی برطرف می‌شود.