نشست شورای امنیت درباره ایران چگونه گذشت؟

آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد، اما این نشست یکبار دیگر به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد.

اخبار سیاسی- در این گزارش، مواضع و اظهارات نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد جمع‌آوری و ذکر شده است.

این نشست با سخنان «رزماری دیکارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل آغاز شد. او ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار پایبندی تهران به توافق هسته‌ای شد.

دیکارلو گفت: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم از خروج آمریکا از برجام متأسفیم. بازاعمال تحریم‌های یکجانبه‌ای که به موجب این توافق برداشته شده‌اند و همچنین تلاش برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به مبادلات نفت با ایران و همچنین پروژه‌های مرتبط به برجام با اهداف برجام مغایرت دارند.»

دیکارلو با اشاره به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در شرایط همه‌گیری کرونا گفت: ««دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته هم نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است. امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»