موافقت الکاظمی با بازگشایی گذرگاه‌های مرزی «شلمچه» و «سومار»

کمیته گذرگاه‌های مرزی عراق روز دوشنبه از موافقت « مصطفی الکاظمی » نخست وزیر عراق با ازسرگیری مبادلات تجاری در گذرگاه‌های مرزی « شلمچه »(خوزستان) و «مندلی»(سومار استان کرمانشاه) خبر داد.

اخبار سیاسی- بر اساس گزارش پایگاه خبری «موازین نیوز»، «عمر عدنان الوائلی» رئیس این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصطفی الکاظمی با ازسرگیری مبادلات تجاری به میزان 250 مورد در یک روز و به مدت دو روز در هفته از گذرگاه شلمچه در استان بصره و گذرگاه مندلی در استان دیالی موافقت کرد».

الوائلی افزود: «به دنبال موافقت نخست وزیر، نهادهای بهداشت و سلامت در دو استان البصره و دیالی باید تدابیر بهداشتی لازم برای تضمین سلامت جان کارگران و کالاهای وارداتی و اطمینان از عاری بودن آنها به ویروس کرونا را اتخاذ کنند و این امر از طریق ضد عفونی کردن کالاها در نقطه مبادله مرزی و اجازه ندادن به افراد  برای ورود به گذرگاه‌ها  امکان پذیر است».

رئیس کمیته گذرگاه‌های مرزی عراق گفت:« از سرگیری مبادلات تجاری در این دو گذرگاه نظیر گذرگاه زرباطیه (مرز مهران در استان ایلام ایران و استان واسط عراق) خواهد بود».

رئیس کمیته گذرگاه‌های مرزی دولت عراق گفت: «گذرگاه‌های مرزی زمینی عراق با ایران و کویت از نیمه‌های مارس گذشته به دنبال شیوع کرونا فعالیت‌های تجاری و تردد مسافران را متوقف کرده بود و حالا ازسرگیری کار آن منفعت بزرگی برای اوضاع اقتصادی دو استان خواهد داشت و موجب فعال شدن بازارها و تضمین ثبات قیمت‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه عواید آن می‌تواند به کاهش بحران مالی و اقتصادی عراق در اوضاع فعلی کمک کند».

گذرگاه‌های مرزی با ایران از قریب به چهار ماه پیش و با شیوع ویروس کرونا در ایران بسته شده است.