سامانه املاک و اسکان، اقتصاد کشور را شفاف می‌کند/ اطلاعات اسکان جامعه معلوم نیست

محمد رضا پورابراهیمی، ریاست کمیسیون اقتصادی پارلمان یازدهم در توجیه لزوم تصویب طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر مالیات مستقیم گفت: در سال ۹۵ قانونی تصویب کردیم که برای عرضه مسکن و حوزه مالیات ابزاری تعیین شود.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: برای استفاده از ابزار مذکور وزارت راه و شهرسازی باید سامانه‌ای را ایجاد می‌کرد که به درستی عملیاتی نشد و وزیر جدید بخشی از آن را جلو برد.

رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: اگر کمیسیون اقتصادی در بحث مالیات‌ها ورود نکند، در چه مسئله‌ای وارد شود؟ در این باره سال‌های قبل هم کمیسیون اقتصادی قوانینی را نوشته است.

پورابراهیمی تصریح کرد: وضع مالیات بر خانه‌های خالی به دنبال ایجاد منابع برای کشور نیست، بلکه ابزار شفافیت در اقتصاد است.

او یادآور شد: اطلاعات مربوط به اسکان جامعه معلوم نیست، سامانه املاک و اسکان با ثبت اطلاعات حوزه مسکن، اقتصاد کشور را شفاف می‌کند و درآمدزایی موضوع دیگری است که البته به خزانه می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه سامانه‌های اطلاعات وزارت راه و شهرسازی جامع نیست، گفت: نسبت به این مسئله برخورد قانونی می‌کنیم؛ سامانه‌های مذکور به سامانه ثبت اسناد متصل نیست.

پورابراهیمی بیان کرد: افرادی چند هزار واحد ساخته‌اند و آن‌ها را انباشته کرده‌اند در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خالی داریم.

او یادآور شد: اینکه کمیسیون‌های دیگر هم باید کمک کنند، می‌پذیریم امروز نیاز فوری جامعه به خاطر حبس واحد‌ها وجود دارد.