روسیه قصد بازگشت به گروه 7 را ندارد

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور به دنبال احیای ترکیب گروه جی-8 نیست و از کارآیی گروه جی-20 کاملاً رضایت دارد.

اخبار بین المللپسکوف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه گفت: « روسیه به دنبال پیوستن به گروه 7 نیست. علاوه بر این، مقامات مسکو بارها گفته‌‌‌اند که از عملکرد و مشارکت در دیگر قالب‌های مذاکرات بین المللی، مانند گروه جی-20 که بهتر پاسخگوی واقعیت‌های اقتصادی جهان حاضر است، بسیار رضایت دارند.»


بیشتر بخوانید:  آلمان پیشنهاد ترامپ برای پیوستن روسیه به «گروه 7» را رد کرد


سخنگوی کرملین یادآور شد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه هرگز ابتکارعمل یا اقدام و درخواستی برای بازگشت روسیه به کار گروه 7 انجام نداده است.

پسکوف تأکید کرد که برای مؤثر بودن عملکرد گروه 8 یا 7، مسئله مهم آن است که در ترکیب چنین گروه‌هایی و بررسی موضوعات جهانی، مراکز اصلی توسعه اقتصادی و کشورهای دارای توان بالقوه در این زمینه، شرکت داشته باشند.

وی افزود: «چگونه می‌توان درباره سرنوشت جهان در عرصه اقتصادی، توسعه اجتماعی و مسائل سیاسی، بدون مشارکت کشورهایی همچون هند، چین، برزیل، ترکیه و تعدادی دیگر از کشورها گفتگو کرد؟ امکان بحث وجود دارد، ولی بعید است بتوان ادعای رهبری جهان، بدون حضور این کشورها را داشت.»

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، یادآور شد که گفت‌وگوی تلفنی روز 26 جولای (5 مرداد) بین "ولادیمیر پوتین" و "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین جنبه سازنده و کاملاً کاری داشت.

پسکوف همچنین تأکید کرد که توافق بدست آمده در چارچوب گروه تماس درباره اقدامات اضافی برای نظارت بر رعایت رژیم آتش بس اعلام شده در خطوط تماس در منطقه دونباس که از روز دوشنبه به مرحله اجرا در آمده، گامی مهم در جهت توقف تنش و درگیری‌های نظامی در این منطقه از خاک اوکراین  است و در این شرایط بسیار اهمیت دارد که اصول آتش بس بطور کامل از سوی هر دو طرف مناقشه رعایت شود.