طرح دوستی ترامپ با اسنودن !

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز شنبه در کنفرانس خبری خود اظهار داشت عفو ادوارد اسنودن، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [ سیا ] مد نظر وی خواهد بود.

اخبار بین الملل- ترامپ اعتراف کرد که با پرونده اسنودن آشنا نیست، اما تأکید کرد که "به دقت آن را بررسی خواهد کرد."

رئیس جمهور آمریکا دیروز پنجشنبه درباره اینکه آیا اجازه می‌دهد ادوارد اسنودن بدون آنکه هنگام ورودش دستگیر شود از روسیه به آمریکا بازگردد، به نیویورک پست گفته بود در این خصوص از آزادی عمل برخوردار است.

اظهارات ترامپ صرف نظر او از دیدگاه‌هایش درباره مردی است که وی زمانی او را "خیانتکار" و شایسته اعدام می‌دانست. به نظر می‌رسد این نرمش ترامپ به دلیل اتهامات وارده بر کارتر پیج، مشاور سابق ترامپ در خصوص جاسوسی است. قانونگذاران جمهوریخواه و بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا اخیراً سوء استفاده از قانون نظارت بر اطلاعات خارجی و دادگاه مخفی FISA را برای نظارت بر اقدامات کارتر پیج مطرح کردند.

تیم حقوقی اسنودن اخیرا تلاش بیهوده‌ای را برای مذاکره با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آغاز کرد تا اسنودن را بدون بازداشت در هنگام ورود به آمریکا بازگرداند. اسنودن در سال ۲۰۱۳ پس از فاش کردن اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا به روسیه پناهنده شد.

ترامپ در حالی موضع نرمی در قبال اسنودن اتخاذ کرده است که پیشتر ۴۵ توئیت درباره محکومیت اسنودن منتشر کرده و ضمن خائن توصیف کردن او، خواستار اعدامش شده بود.

او در توییتی در سال ۲۰۱۳ نوشت: اسنودن جاسوسی است که باید اعدام شود، اما اگر او بتواند سوابق اوباما را فاش کند، من ممکن است یکی از هواداران بزرگ او شوم.