دفعه بعد کدام کشور روابطش را با رژیم صهیونیستی علنی می‌کند؟

 روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مقاله‌ای با اشاره به روند عادی سازی روابط میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی ، اعلام کرد، این بار نوبت بحرین است تا برای عادی سازی روابط با اسرائیل، راه امارات را برود، هر چند بحرین این کار را از ۲۵ سال قبل آغاز کرد.

اخبار بین الملل- در این مقاله آمده است، پس از اعلام رسمی عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل، تحلیلگران سیاسی در رسانه‌های عبری به نقل از منابع عالی رتبه تل آویو، از بحرین به عنوان کشور بعدی یاد کردند و افزودند، مذاکرات خوبی با بحرین در جریان است تا این کشور هم مثل امارات روابطش را با اسرائیل عادی کند.

رادیو ارتش اسرائیل به نقل از منابعی در تل آویو که از آن‌ها با عنوان مقامات عالی رتبه یاد کرد، تداوم مذاکرات با بحرین را تایید و روند مذاکرات را رو به جلو و خوب توصیف کرد، تایمز اسرائیل نیز به نقل از منابع آگاه نوشت، مقامات اسرائیلی ساعاتی پس از اعلام عادی سازی روابط با امارات، مذاکرات رو به جلویی را با بحرین در پی گرفتند تا روابط با این کشور نیز عادی شود.

منامه روز پنجشنبه به امارات به دلیل توافق با اسرائیل تبریک گفت و از این توافق به عنوان گامی در مسیر تقویت فرصت‌ها برای رسیدن به صلح در خاورمیانه یاد کرد.

در همین زمینه، «باراک راوید» روزنامه نگار اسرائیلی به نقل از مقامات عالی رتبه در تل آویو نقل کرد، بحرین دو سال پیش در نامه‌ای سری به اسرائیل از علاقمندی خود برای داشتن روابط گرم با رژیم صهیونیستی خبر داد، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین این نامه را با میانجیگری تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل، به بنیامین نتانیاهو تحویل داده بود. این منبع افزود، لیونی و آل خلیفه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیداری دراماتیک داشتند، در آن دیدار وزیر بحرینی به لیونی تاکید کرد، حمد بن عیسی، پادشاه بحرین برای برقراری ارتباط با اسرائیل تصمیم خود را گرفته است.

در این زمینه منابع اسرائیلی خبر دادند روابط میان بحرین و اسرائیل از ۲۵ سال پیش آغاز شده است، هر چند بخش اعظمی از این ارتباطات، مثل روابط با دیگر کشور‌های منطقه خلیج فارس، به صورت زیر میزی و غیرعلنی است. این منابع تصریح کردند موساد (سازمان اطلاعات خارجی) در این زمینه نقش وزارت امور خارجه را ایفا می‌کند و با این کشور‌ها در ارتباط است. این خبر را «داو وایسگلاس» وکیل و حقوقدان اسرائیلی که مدت زمانی مدیریت کل دفتر «آریل شارون» نخست وزیر اسبق را بر عهده داشت تایید کرده است.

به گفته منابع مذکور وزارت امور خارجه اسرائیل نیز یک دیپلمات خاص را مامور پیگیری روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس کرد، این دیپلمات که نامش فاش نشد، با سفر به کشور‌های عربی برای پیگیری امور با مقامات تصمیم گیرنده این کشور‌ها دیدار می‌کند. او که مهندس روابط میان اسرائیل و بحرین است در سال ۲۰۰۹ در نیویورک دیداری سری را میان شیمون پرز، رئیس سابق اسرائیل و پادشاه بحرین ترتیب داده و از همان زمان منامه تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو را آغاز کرده بود.