دولت یادگار‌های بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده دارد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه اولین نکته‌ای که می‌خواهم روی آن تاکید کنم اهمیت وجود نعمت گاز در کشور است، گفت: اکثر اوقات نفت و گاز را کنار هم می‌بینیم واز آن‌ها یاد می‌کنیم، اما گاز یک صنعت عظیم و بزرگی است که هم انرژی خاک را برای ما تولید می‌کند و هم مایه توسعه کشور خواهد بود و هم یک صنعت زیر بنایی است که صنعت بزرگی مانند پتروشیمی را اداره می‌کند و هم باعث اتصال ایران با همسایگانش شده است.

اخبار سیاسی- وی افزود: امروز در همین غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم گاز را به کشور‌های شرقی همسایه نیز صادر کنیم.

روحانی تصریح کرد: خط لوله گاز را تا مرز پاکستان برده‌ایم و کار عظیم وبزرگی در دولت یازدهم و د وازدهم در حوزه صنعت گاز صورت گرفته است. الحمدالله امروز یک انرژی پاک در اختیار همه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته است.

رییس جمهور یادآور شد: حدود ۱۷ هزار روستا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شدند و این شبکه گاز که ما امروزه در کشور ایران شاهد آن هستیم، در دنیا بی نظیر است یعنی همه روستا‌ها و شهر‌ها تا حدود ۹۵ درصد از گاز استفاده می‌کنند.

وی گفت: در شهر‌ها همه مردم از گاز استفاده می‌کنند و حدود ۹۵ درصد روستا‌ها نیز از این نعمت برخوردار هستند به جز استان سیستان و بلوچستان که در دولت یازدهم و دوازدهم گاز وارد این استان شد.

روحانی اظهار داشت: تا پایان این دولت می‌توان گفت به همه روستا‌ها به استثنای تعدادی که راه‌های دور و جمعیت کم دارند نعمت گاز به همه آن‌ها خواهد رسید. این خیلی مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشورمان به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند.

رییس جمهور تصریح کرد: خطوط برق کشور نیز توسط انرژی گاز اداره می‌شود انرژی حدود ۸۹ نیروگاه ما توسط گاز تامین می‌شود این همه پتروشیمی که امروز در سراسر کشور ما کار می‌کنند از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

وی گفت:  مرکز دیسپچینگ را امروز افتتاح کردیم برای خطوط ششم و نهم و الحمدلله امروزه شاهدیم در سراسر کشور از عسلویه گرفته تا خوزستان، کردستان و آذربایجان همه جا و در سراسر خطوط مرزی کشور نعمت گاز با یک مدیریت خوب رسیده است.

روحانی خاطر نشان کرد: امروزه ما در انرژی گاز خودکفا شده‌ایم و باید مراقبت‌های لازم را صورت دهیم تا در سال‌های آینده نیز در این صنعت مهم خودکفا باقی بمانیم. به هرحال از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز امروزه به تولید نزدیک به هزار میلیون متر مکعب رسیده ایم. یعنی یک میلیارد متر مکعب گاز در روز می‌توانیم تولید کنیم و در زمستان حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز را در اختیار خانه‌ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم.

رییس جمهورافزود: ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان معادل ۵ میلیون بشکه است یعنی در زمستان روزانه ۵ میلیون بشکه نفت را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. در شرایط عادی هم میزان گازی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد تقریبا معادل ۲ میلیون بشکه نفت است و این کار عظیم و بزرگی است.

وی با بیان اینکه امروزه انرژی گاز از اهمیت ویژه‌ای برای اداره کشور برخوردار است، گفت: کار‌های عظیمی در این حوزه در دولت‌های یازدهم ودوازدهم صورت گرفته است.

 روحانی با بیان اینکه دیروز مقام معظم رهبری اشاره داشتند که یادگار‌هایی از این دولت برای دولت آینده به جا بماند، اظهار داشت: دولت یادگار‌های بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده دارد و همه فاز‌های پارس جنوبی به جز یکی افتتاح شده است و همچنین در بنزین و گازوئیل هم خودکفا شده‌ایم و این‌ها همه ارمغانی است که این دولت برای ملت ایران و دولت‌های آینده به جا می‌گذارد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

 روحانی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیاردی پروژه‌هایی که امروز در بخش نفت به افتتاح رسید، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری کار بزرگی است که با تلاش دست‌اندرکاران و در شرایط تحریم به ثمر رسیده است.

رییس جمهور گفت: امروز در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمنده نیستیم و می‌توان به مردم گفت که هم در نفت و گاز و هم در میادین مشترک کار‌های بزرگی در این دولت انجام شده است.

 روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه نفت و گاز اظهار داشت: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در حوزه پتروشیمی انجام می‌دهد و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ارزش صادراتی آن به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان این دولت ۸ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.

رییس جمهور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی، اظهار داشت: در زمینه نفت و گاز با احداث مجتمع‌های پتروشیمی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و معتقدم که در زمینه همه معادن زیرزمینی بایستی این تحول انجام شود و به گونه‌ای نباشد که سنگ‌های ارزشمند کشور به صورت خام صادر شده و همان سنگ دو مرتبه به کشور وارد شود؛ لذا امیدوارم در همه زمینه‌ها گام‌های مناسبی برداشته شود.

 روحانی با بیان اینکه تا پایان سال افتتاح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد، گفت: همانطور که در ایام شروع سال به مردم وعده داده‌ایم که امسال سال افتتاح خواهد بود تا پایان سال روند افتتاح‌ها، ادامه خواهد داشت و علیرغم فشار و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، شاهد تحول در تولید کشور خواهیم بود.