یادداشت فرید زکریا درباره عواقب تحریم‌ها بر موقعیت "ابرقدرتی" آمریکا

این تحلیلگر سرشناس آمریکایی با اشاره به اینکه دولت ترامپ از خیلی توافقات بین المللی خارج شده که حتی خشم متحدان را در پی داشته، نوشته است: « اما یک رویکرد ویژه می‌تواند به صورت جبران ناپذیری به موقعیت ابرقدرتی آمریکا آسیب وارد کند: استفاده و سوءاستفاده بی قاعده از تحریم‌‌ها.»

اخبار بین الملل- زکریا آورده است: هم اکنون آمریکا هشت هزار مورد تحریم‌ علیه افراد، شرکت‌ها و کشورها اعمال کرده است. هرچند آمریکا برای دهه‌ها از تحریم‌ها استفاده کرده است اما در سال‌های اخیر بویژه در دولت ترامپ، تحریم‌ها به صورت قابل توجهی تکثیر شده‌اند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان می‌‌کند: ترامپ از تحریم‌ها نه تنها علیه دشمنان استفاده می‌کند بلکه او شرکای همانند عراق و ترکیه را با تحریم تهدید کرده و اوایل ماه جای سه نفر از متحدان ترامپ در سنا  طی نامه‌ای به یک اپراتور بندر دریایی در آلمان تهدید کردند اگر با پروژه نورد استریم 2 همکاری کند با «تحریم‌های اقتصادی و قانونی» مواجه خواهد شد. این تهدیدها با واکنش بدی در آلمان مواجه شد و سیاستمداران ارشد این کشور آمریکا را به «اخاذی» و «امپریالیسم نوین» متهم کردند.

نویسنده درباره دلیل گرایش آمریکا به استفاده از تحریم‌ها به عنوان ابراز مطلوب سیاست خارجی نوشته است: « به خاطر اینکه آنها جهت مجبور کردن کشورها برای  تغییر مسیر، کم هزینه به نظر می‌رسند... اما در حقیقت آنها هزینه دارند. برای مثال درباره تعرفه‌ها این مصرف کنندگان آمریکایی هستند که هزینه این سیاست‌ها را می‌دهند»

زکریا در ادامه تاکید کرده است: « اگر چه تحریم‌ها آسیب جدی برای تحریم شدگان در پی دارند اما تحریم‌ها به ندرت برای دستیابی به اهداف که برجسته‌ترین آنها تغییر رژیم است، موثر هستند. دولت‌های کوبا، ونزوئلا، ایران و کره شمالی پس از دهه‌ها تحریم همچنان سرپا هستند.»

نویسنده در ادامه هشدار می‌دهد: « استفاده از تحریم ها حتی باعث ناراحتی در میان متحدان می‌شود و هرچقدر واشنگتن از قدرت خود بیشتر سوء استفاده کند، تلاش‌های بزرگتری صورت می‌گیرد تا جایگزینی برای سلطه دلار پیدا شود. چینی‌ها و روس‌ها خیلی وقت است که به دنبال راهی برای محدود کردن کنترل دلار بر اقتصاد جهانی هستند. حالا اروپایی‌ها که از تحریم‌های ایران خشمگین هستند،همان کار را انجام می‌دهند. تاکنون آنها از دست زدن به افراطی‌ترین گزینه‌ها همانند بومی سازی سیستم سوئیفت خودداری کرده‌اند. آنها اینستکس را به عنوان مکانیزم جایگزین ایجاد کرده‌اند اما از حمایت کامل و عملیاتی کردن آن اکراه داشته‌اند.»

زکریا هشدار می‌دهد:‌« هرچقدر بیشتر ترامپ از تحریم‌ها به عنوان چماق‌های یک طرف استفاده کند بیشتر باعث می‌شود تا آنها زمخت به نظر برسند تا اینکه بخشی از یک استراتژی فراگیر دیده شوند و کشورهای بیشتری متنفر خواهند شد و آمریکا را پس خواهند زد. این هزینه واقعی تحریم‌ها هستند.»