مسکن مهر در برنامه پنجم توسعه هم اجرا شد و هم مزخرف خوانده شد

سیّد یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی ونظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ، صبح امروز (یکشنبه ۱۶ شهریور) در آیین افتتاحیه سامانه نجم (نظام جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام) که با محوریت تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه برگزار شد، گفت: اقدامات ارزشمندی که در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت شاهد آن هستیم، محصول جوانگرایی آقای محسن رضایی است.

اخبار سیاسیوی با بیان اینکه تحول به معنای به کارگیری ابزارهای نوین برای رسیدن به اهداف مشخص است، گفت: نزدیک‌ترین افراد برای رسیدن به این تحول همین جوانان هستند.

جبرائیلی با بیان اینکه مشکل ما در کشور، تولید فکر نیست بلکه مصرف فکر است، تصریح کرد: افکار خوبی در گوشه و کنار، تولید می‌شود اما به مصرف نمی‌رسد. چه بسا اندیشه‌هایی که اگر به کار گرفته شوند بسیاری از مسائلی که دستگاه‌ها و مدیران نظام سالهاست با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حل شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: یکی از مشکلات برنامه های توسعه این است که تکلیف دولت را در اقتصاد مشخص نکرده است. یعنی تکلیف دولت نسبت به بخش خصوصی، تعاونی‌ها و ... مشخص نیست.

جبرائیلی ادامه داد: مشخص نشدن تکلیف دولت نسبت به اقتصاد، در برنامه‌های توسعه، باعث شده در طول یک برنامه پنج ساله، دو فکر متضاد را شاهد باشیم. مثلاً مسکن مهر در طول برنامه پنجم هم اجرا شد و هم مزخرف خوانده شد و کنار گذاشته شد، این یعنی شما تکلیف دولت را در برنامه مشخص نکرده‌اید و برنامه شما برنامه‌ای نیست که از اعوجاج جلوگیری کند.

کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: رهبر انقلاب، نه دولتی شدن دهه شصت را می‌پذیرند نه لیبرالیسم را، بلکه نظارت، حمایت و هدایت دولت در اقتصاد را قبول دارند. دولت اگر ضعیف شد، شاهد هرج و مرج در اقتصاد خواهیم بود.

وی، مسئله‌محور نبودن برنامه‌های توسعه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: برنامه‌ها می‌آیند و می‌روند اما مسائل کشور، همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.

جبراییلی ادامه داد: ما در هدف‌گذاری‌های اقتصاد کلان مثلاً می‌گوییم باید به فلان درصد نرخ رشد اقتصادی برسیم. این در حالی است که شاخص‌هایی مثل نرخ رشد اقتصاد، دماسنج‌هایی هستند که وضعیت محیط اقتصاد را به ما نشان می‌دهد، اما شما ایم دماسنج را طوری تنظیم کردیم که دما را بالا یا پایین نشان دهد، ما اطلاع درستی از محیط به‌دست نخواهیم آورد.

وی، مسئله‌محور بودن در برنامه‌های توسعه را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه مسئله ما مقدار تیراژ خودرو نیست، گفت: ما در برنامه‌های توسعه به عنوان مثال قید می‌کنیم که تیراژ خودرو باید به این مقدار برسد یا فلان تعداد لاستیک خودرو تولید کنیم. این در حالی است که کره جنوبی، قطعات خاصی را مشخص می‌کند و می‌گوید باید در طول برنامه توسعه‌ای خود، توان تولید این قطعات را به دست بیاوریم.