امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود

طرح مسکن مهر به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های مسکنی کشور چندین دولت را درگیر خود کرده است، این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

اخبار اقتصادی- بر اساس این گزارش مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که بیش از ۵۰۰ هزار متقاضی چشم انتظار تحویل آن‌ها هستند چراکه همزمان با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها بسیاری از این پروژه‌ها با نوسانات زیادی رو به رو شده اند و از سوی دیگر حضور گسترده دلالان باعث شده که متقاضیان در برخی از شهر‌های جدید به ویژه پردیس با مشکلات زیادی از جمله خرید و فروش‌های غیرواقعی مسکن مهر مواجه شوند.

امروز مراسم بهره برداری ۱۴ هزار واحد مسکن مهر با تحویل یک واحد نمونه از هرکدام از فاز‌های ۵، ۸، ۹، ۱۱ و ۹ جدید آغاز خواهد شد، بدین صورت که در هر فاز به یک خانواده کلید واحد مسکونی تحویل داده می‌شود.

واحدهای مسکن مهری که چندین دولت را درگیر خود کرده است

براساس آمار و اطلاعات به دست آمده طرح مسکن مهر در دولت احمدی نژاد آغاز شده است و هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشر‌های کم درآمد کشور بوده است. اوایل سال ۹۲، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد.

اما چون رئیس جمهور اعتقادی به آن نداشت و حتی آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی هم افتخار خود را در دوران مدیریتی اش عدم افتتاح حتی یک واحد مسکن مهر اعلام می‌کرد، عملاً دولت روحانی این طرح را رها کرد و توجهی به این نیاز مبرم دهک‌های پایین و مستضعف جامعه نکرد.

بی‌تفاوتی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مسکن منجر به بحران گرانی خانه در کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ شد. تا روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شد که حدود ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌ است.

همچنین تعداد یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۵۲ واحد از کل واحد‌های افتتاح شده تحویل خانوار‌ها شده‌ که ۵۶ درصد آن در زمان  آقای روحانی به خانواده‌ها تحویل شده است.

این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد به‌طوری‌که نیمی از کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد.

خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیه شهر‌ها بودند و فکری برای امکانات گوناگون آن نظیر آب، برق، گاز و تلفن آن‌ها نشده بود.

براساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی چندی پیش اعلام کرد: در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است.

روحانی تاکید کرد: در طی هفت سال در مجموع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته شده است.

همچنین رییس جمهور در جلسه ویدئو کنفرانس هیات دولت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: در طول این هفت سالی که گذشت، ۴ و نیم میلیون مسکن دولتی و خصوصی ساخته شده است، در این دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تقریبا مقداری کمتر از دو برابر در این دولت مسکن مهر تکمیل شده و تحویل مردم داده شد و ان شاءالله ۶۰۰ واحد مسکونی تا پایان دولت طرح‌های آن انجام گرفته که اقدام شود و در مسکن روستایی هم تحولات بسیار بزرگی را شاهد بودیم و هستیم.

براساس این گزارش همزمان با افزایش چشم گیر قیمت مسکن در طی یکی دو سال گذشته بسیاری از مردم و متقاضیان چشم انتظار تحویل واحد‌های خود هستند واحد‌هایی که در ابتدا قرار بود تنها با ۳۰ میلیون تومان به متقاضیان تحویل داده شود، اما با افزایش مدت زمان ساخت قیمت آن‌ها هم چندین برابر رشد داشته است.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحویل هرچه سریعتر واحد‌های مسکن مهر، دولت باید عزم خود را برای بستن پرونده مسکن مهر به کار بگیرد.