«خودزنی» جانسون با تعیین ضرب‌الاجل

دو منبع اروپایی هشدار دادند تصمیم انگلیس برای نادیده گرفتن بخشی از توافق برگزیت عواقب گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

اخبار بین الملل- این دو دیپلمات که نامشان فاش نشده است در گفتگو با رویترز گفتند یک اصل اساسی در حقوق بین‌المللی وجود دارد با این عنوان «Pacta sunt servanda» که به معنای آن است «توافقات باید حفظ شوند». اگر انگلیس تصمیم بگیرد که به تعهدات بین‌المللی خود احترام نگذارد جایگاه بین‌المللی این کشور تضعیف می‌شود. یکی از این دیپلمات‌ها اظهار کرد «هیچ کس مایل نیست با کشوری که در معاملات تجاری معاهدات بین‌المللی را اجرا نمی‌کند، توافق کند. این یک استراتژی ناامیدکننده و در نهایت خودزنی خواهد بود.»

دیپلمات دیگر نیز هشدار داد که بدون «اجرای صحیح» توافق نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، آن‌ها «نمی توانند تصور کنند که اتحادیه اروپا با یک کشوری که به تعهدات خود در معاهده پایبند نیست، توافقی را امضا می‌کند.»

جانسون اوایل امروز اعلام کرد چنانچه تا ۱۵ اکتبر در مذاکرات پسابرگزیت بر سر تجارت آزاد میان بروکسل و لندن پیشرفتی حاصل نشود و توافق به دست نیاید، هر دو طرف باید این را بپذیرند و «به حرکت مستقلانه خود ادامه دهند.» او آمادگی کشورش را برای هر نتیجه احتمالی از مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا ابراز کرد.

جانسون گفت «برای هر احتمالی آماده هستیم. از این عبور خواهیم کرد. کاملاً مهم است که شرکای ما درک کنند که انگلیس همان کاری را انجام می‌دهد که باید انجام دهیم، اگر مجبور باشیم راه حلی به سبک استرالیا داشته باشیم، این همان کاری است که به آن دست می‌یابیم و در نهایت با یکی از این مسیر‌ها موفق می‌شویم.»

این سخنان جانسون پس از آن مطرح شد که دیوید فراست، مذاکره کننده برگزیت از طرف انگلیس روز گذشته گفت این کشور از نتیجه بدون توافق ترسی ندارد و برای هرگونه سناریو آماده است.