به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز، در این نشست، مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین محور پرسش و پاسخ‌ها را در بر گرفت.
مهمانپرست ضمن اشاره به توافقات صورت گرفته در استانبول درباره نشست بعدی ایران و گروه ۱ + ۵ در بغداد اظهار داشت که ایران با دید مثبت به مذاکرات بغداد نگاه می‌کند که این رویه باید با روند مثبت دنبال شده و نتایج خوبی را در برداشته باشد و حقوق ملت ما به طور کامل تامین شود.

وی درباره اعلام آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو با آژانس و اینکه آیا تا قبل از نشست بغداد نشستی بین ایران و آژانس برگزار می‌شود، اظهار داشت: تا الان بیشترین همکاری توسط کشور ما صورت گرفته و تلاش کرده‌ایم ابهاماتی که تاکنون در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده را برطرف کنیم.

مهمانپرست با بیان اینکه در اجلاس استانبول بحثمحتوایی صورت نگرفته، گفت: در استانبول چارچوب همکاری‌ها و گفت‌وگوهای بعدی مشخص و توافقاتی انجام شد که مبنای مذاکرات بعدی را مشخص می‌کند. همانطور که توسط آقای جلیلی اعلام و خانم اشتون هم بر آن تاکید کرد مبنای مذاکرات NPT خواهد بود و حقوقی که کشورها بر اساس NPT خواهند داشت.



تخلف انضباطی کارشناس سفارت ایران در برزیل

مهمانپرست ضمن تایید خبر سفر آتی رئیس‌جمهور به برزیل درباره اتفاقات رخ داده در برزیل و اتهامات وارده به یکی از دیپلمات‌های ایرانی اظهار داشت: اصل حضور این فرد در یک استخر مختلط به هیچ وجه مورد قبول ما نیست و تخلف انضباطی محسوب می‌شود به همین دلیل بلافاصله این فرد به کشور فراخوانده شد و پرونده او در دست پیگیری است و بر اساس قوانین انضباطی وزارت خارجه به این مسئله رسیدگی خواهد شد.



تاکید بر رابطه سازنده با امارات

سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به ابوموسی و واکنش‌های مقامات امارات، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمانپرست در این باره گفت: ما به هیچ‌وجه اظهاراتی که برخلاف مسائلی که مربوط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ما مطرح می‌شود را نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: ما همواره بر روابط برادرانه و حسن همجواری با سایر همسایگان از جمله امارات تاکید داشتیم. فکر می‌کنیم مذاکرات سازنده بین ما و امارات می‌تواند در زمینه‌های مختلف موجب گسترش روابط و همکاری‌ها شود و سوء تفاهمات احتمالی بین مسئولان امارات درباره قرارداد ۱۹۷۱ و سندی که در این رابطه مبادله شده و در مورد اجرای ترتیبات مربوط به این سند، برطرف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر نوری مالکی به ایران، اين سفر را خوب، موثر و مهم ارزیابی کرد و افزود: گفتوگوهای سازندهای در مورد مسائل دوجانبه انجام و همکاریهای منطقهای و تحولات منطقه و موضوعات بینالمللی در دستور کار مذاکرات قرار داشت.